Fabrikkene som forsvant

Baru er arbeiderklassens og innvandrernes forteller i tegneseriene, og den mest prisbelønte av alle franske serieskapere. Han vil gi arbeiderne verdighet ved å gjøre dem til hovedpersoner. Samtidig tegner han portrettet av Europas avindustrialisering.

Ingen europeisk festival uttrykker tegneserienes kulturelle klassereise bedre enn franske Angoulême. Serieskapere inntar byens teater med «Concert de dessins», tegneseriekonsert. Et nasjonalt tegneseriemuseum viser påkostede utstillinger og har en imponerende permanent samling tegneseriekunst. Franske aviser og magasiner trykker side opp og side ned med artikler og anmeldelser, og Libération illustrerer på åpningsdagen alle sakene i avisen med tegneserier. Det skulle da også bare mangle når festivalen lar presserommet fylle en fløy i rådhuset og byr journalistene på fri bar. Angoulême ligger i Cognac-distriktet, to og en halv time med hurtigtog sørvest for Paris.

Festivalen, som ble arrangert første gang i 1974, motbeviser samtidig påstandene om tegneseriens snarlige død som populærkultur. Den siste uka i januar er byen med 50 000 innbyggere fylt til randen av rundt 200 000 besøkende. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Default thumbnail
Forrige sak

Asylets hus

Neste sak

1814 på nytt

Andre saker om Tegneserie

Amerikas delte stater

Amerikanerne kutter all kontakt med omverdenen og bygger en festning rundt landet. En radikalisert venstreside tyr

Alternativ anerkjennelse

På årets tegneseriefestival i Angoulême demonstrerte franske serieskapere mot stadig vanskeligere levekår. Siden 1990-tallet har alternative

Til siste mann

Pandemier har gang på gang utslettet samfunn i tegneseriene. Særlig går det hardt utover menn når

Brecht i Brooklyn

Han har fortolket Romeo og Julie med graffiti og ghettoblastere, men med sitt nye kulturkritiske magasin

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.