Fabrikkene som forsvant

Baru er arbeiderklassens og innvandrernes forteller i tegneseriene, og den mest prisbelønte av alle franske serieskapere. Han vil gi arbeiderne verdighet ved å gjøre dem til hovedpersoner. Samtidig tegner han portrettet av Europas avindustrialisering.

Ingen europeisk festival uttrykker tegneserienes kulturelle klassereise bedre enn franske Angoulême. Serieskapere inntar byens teater med «Concert de dessins», tegneseriekonsert. Et nasjonalt tegneseriemuseum viser påkostede utstillinger og har en imponerende permanent samling tegneseriekunst. Franske aviser og magasiner trykker side opp og side ned med artikler og anmeldelser, og Libération illustrerer på åpningsdagen alle sakene i avisen med tegneserier. Det skulle da også bare mangle når festivalen lar presserommet fylle en fløy i rådhuset og byr journalistene på fri bar. Angoulême ligger i Cognac-distriktet, to og en halv time med hurtigtog sørvest for Paris.

Festivalen, som ble arrangert første gang i 1974, motbeviser samtidig påstandene om tegneseriens snarlige død som populærkultur. Den siste uka i januar er byen med 50 000 innbyggere fylt til randen av rundt 200 000 besøkende. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Asylets hus

Neste sak

1814 på nytt

Andre saker om Tegneserie

Moderne byggeklosser

En ny tegneserieroman kritiserer sementromantikk og ødeleggende byutvikling i Armenias hovedstad Jerevan,

0 kr 0