Markers minne

Utstillingen A Grin Without a Cat på Kunstnernes hus i Oslo viser et reflektert historisk vitnesbyrd over de revolusjonære bevegelsene på 60- og 70-tallet gjennom kameralinsen til den franske filmskaperen Chris Marker.

Den pågående utstillingen om filmskaperen Chris Marker (1921-2012) på Kunstnernes hus i Oslo inneholder et unikt historisk-politisk vitnesbyrd om venstresidens revolusjonære. Utstillingen kretser først og fremst rundt temaene tid og minne, med reisen og museet som motiver. Likevel er den navngitt etter hans mest politisk orienterte film, Le Fond de l’Air est Rouge, på engelsk kalt A Grin Without a Cat, fra 1977. De fleste av Markers filmer viser en tenker opptatt av menneskets tilstand og verdiforankring. Hans brede kunnskap kommer til uttrykk i bildene og forsterkes i hans løpende kommentarer. Han reiste verden rundt i over 60 år, og produserte omtrent like mange filmer. Mange av filmene tematiserer revolusjonære bevegelser, og spesielt i utstillingens tittelfilm kommer de revolusjonære drømmene om et bedre samfunn til uttrykk. Fortellerformen hans har en profetisk-filosofisk undertone, særlig i fotofilmene La Jetée (1962) og Le Souvenir d’un Avenir (2003), der han pendler mellom fortid og framtid. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Utopi foran frysedisken

Default thumbnail
Neste sak

Kunsten å falle

Andre saker om Film

Ungdom, ku og gissel

Kolombianske Monos om geriljaens lærlinger blir ofte en lyrisk oppdagelsesreise i frodig

0 kr 0