Markers minne

Utstillingen A Grin Without a Cat på Kunstnernes hus i Oslo viser et reflektert historisk vitnesbyrd over de revolusjonære bevegelsene på 60- og 70-tallet gjennom kameralinsen til den franske filmskaperen Chris Marker.

desember 2014

Chris Marker. Foto: BFI Stills Collection
Chris Marker. Foto: BFI Stills Collection

Den pågående utstillingen om filmskaperen Chris Marker (1921-2012) på Kunstnernes hus i Oslo inneholder et unikt historisk-politisk vitnesbyrd om venstresidens revolusjonære. Utstillingen kretser først og fremst rundt temaene tid og minne, med reisen og museet som motiver. Likevel er den navngitt etter hans mest politisk orienterte film, Le Fond de l’Air est Rouge, på engelsk kalt A Grin Without a Cat, fra 1977. De fleste av Markers filmer viser en tenker opptatt av menneskets tilstand og verdiforankring. Hans brede kunnskap kommer til uttrykk i bildene og forsterkes i hans løpende kommentarer. Han reiste verden rundt i over 60 år, og produserte omtrent like mange filmer. Mange av filmene tematiserer revolusjonære bevegelser, og spesielt i utstillingens tittelfilm kommer de revolusjonære drømmene om et bedre samfunn til uttrykk. Fortellerformen hans har en profetisk-filosofisk undertone, særlig i fotofilmene La Jetée (1962) og Le Souvenir d’un Avenir (2003), der han pendler mellom fortid og framtid. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal