Arkitektur

Milliardærenes monumentale fantasi

Frank Gehrys arkitektur vekker en oppriktig beundring som samtidsarkitekturen sjelden møter. Den flyktige estetikken passer godt inn i vår tidsånd, fordi den uttrykker verdiene til dagens liberalisme.

Posted on

Fondation Louis Vuitton ble innviet i oktober, like ved barneparken Jardin d’acclimation i Paris. Kunstmuseet har dermed klart å ta skrittet videre fra den lange rettslige og politiske føljetongen som pågikk fra 2007 til 2012. Sirkuset startet da byens daværende ordfører, Bertrand Delanoë, ga konsernet Moët Hennessy-Louis Vuitton (LVMH) byggetillatelse mens byens kulturråd Christophe Girard var ansatt i konsernet. Og tillatelsen ble godkjent via juridisk triksing. Men nå er alt glemt og erstattet av et skred av hyllester i mediene.

Med tanke på byggherre Bernard Arnaults økonomiske makt, merkenavnets status og arkitektens renommé er det langt fra overraskende. Samtidskunstmuseet, som er bygd av et konsern dypt involvert i luksusindustrien og mediene, leker med grensene: I avisene har det klart å legge beslag på motesidene, kultursidene og kjendisoppslagene, samt å bli gjenstand for både politiske og økonomiske analyser. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver