Våpenindustri Krigsprofitørene

Jakten på milliardene

Ikke siden år 2000 har det vært så mange konflikter i verden som nå. Det tjener våpenindustrien stort på.

Posted on

På begynnelsen av 90-tallet skulle slutten på den kalde krigen tømme våpenlagrene og avslutte de fleste konfliktene. Etter en tydelig nedgang ga «krigen mot terror» i tiåret etter, med operasjonene i Afghanistan og Irak, vann på mølla for USAs militærindustrielle kompleks. I dag kriger en ny koalisjon mot Den islamske stat (IS) i Syria, mens den russiske våpenindustrien har kommet seg fra lammelsen etter Sovjetunionens fall. Frankrike jobber iherdig for å selge våpen i Persiabukta og Asia. India og Kina drømmer om å bli stormakter i stil med deres økonomiske tyngde, mens Tyskland og Japan har kvittet seg med kompleksene etter andre verdenskrig og forsøker å selge inn sine forsvarsindustrier.

«Det var flere kriger i 2014 enn i noe annet år siden år 2000,» skriver Stockholm International Peace Research (Sipri) i sin årsrapport for 2015.[ref] «Sipri Yearbook 2015: armaments, disarmament and international security», SIPRI, Stockholm, 2015. [/ref] De globale militærutgiftene har steget med over 30 prosent på ti år, til i underkant av 1700 milliarder dollar i 2014. De har mer enn doblet seg i Nord-Afrika og Øst-Europa, og vokst med over 70 prosent i Midtøsten og Øst-Asia. USA begynte å kutte i militærbudsjettet med tilbaketrekningen fra Irak i 2011 og den gradvise uttrekningen fra Afghanistan, men var i 2014 tilbake på 2007-nivå med 610 milliarder dollar – en tredjedel av verdens militærutgifter (se kart under). (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver

Siste fra Våpenindustri

Lukrative tårer

I hundre år har sikkerhetsbransjen balansert på en tynn line i promoteringen

Silicon Army

Bør produkter og tjenester fra Google, Apple og Amazon anses som våpen?

0 kr 0
Gå til Toppen