Edle motiver

Fernando León de Aranoas film om hjelpearbeidere på Balkan har noen regigrep som nok vil irritere enkelte. A Perfect Day har likevel sitt å by på, ikke minst en historie som er verd å fortelle, fra en krig for ikke så veldig lenge siden, i et område ikke så veldig langt unna.

juni 2016
Medfølelse og innlevelse: Benicio Del Toro lar seg inspirere av unge Eldar Rešidovic. Foto: Arthaus

A Perfect Day utspiller seg på Balkan på midten av 1990-tallet. Damir (Fedja Štukan) og Mambrú (Benicio Del Toro) er i ferd med å taue et lik opp av en brønn. Det er sånt de jobber med, på vegne av en humanitær organisasjon. Vi følger dem, noen kollegaer og en ung representant for lokalbefolkningen gjennom noen begivenhetsrike døgn idet krigen nærmer seg slutten – på papiret, vel å merke. Diplomatiets og politikkens vedtak blir ikke umiddelbart omsatt i praksis ute i felten. Det ligger fremdeles udetonerte miner i landskapet, praktisk og billedlig talt. Det er interessante tider, og dermed en interessant fortelling, hentet fra en forhåpentlig interessant bok av Paula Farias. Om Fernando León de Aranoa er rette mann til å formidle den, er en annen vurdering.

Det er altså hjelpearbeidernes hverdag som skildres, men gitt omstendighetene har filmen nødvendigvis resonans fra ymse tradisjoner under den omfattende paraplybetegnelsen «krigsfilm». Skildringer av krigsopplevelser er forsiktig sagt tallrike. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal