Delikate vekslinger

Paul Thomas Anderson utforsker enda et nytt miljø: et motehus i 50-tallets London. Filmen preges av stillhet og arbeidsro, og stemningen svinger.

Det er hyggelig, nesten overraskende, at en stillfaren film om en aldrende kjoledesigner i utrettelig arbeid slår an så bredt og sanker flust med nominasjoner. Litt mer forståelig blir det om beskrivelsen utvides med hans forhold til en ung servitrise. Daniel Day-Lewis gir Reynolds Woodcock en lavmælt eleganse, og Vicky Krieps' Alma følger opp så godt hun kan. En kjærlighetsfilm, fra motebransjen? Det lukter Oscar og Gimle lang vei, og skepsisen melder seg. Phantom Thread er «smakfull», «kultivert» og lett å harselere med, men det blir nettopp litt for lettvint.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Bagatellisering av en katastrofe

Neste sak

Hvem eier rettighetene til historisk lidelse?

Mer Film

Avkortet ungdomstid

François Ozons Sommeren '85 og HBO-serien It's a Sin tar oss tilbake til åttitallet og tidens

Det blodrøde Berlin

Burhan Qurbanis hypermoderne udgave af Berlin Alexanderplatz er en frapperende, frenetisk film, der med rød kulør

Dyster, gammel framtid

Gammelfuturistiske Flukten fra New York er restaurert for nypremiere. John Carpenters dystopi fra 1980 var del

0 kr 0