Delikate vekslinger

Paul Thomas Anderson utforsker enda et nytt miljø: et motehus i 50-tallets London. Filmen preges av stillhet og arbeidsro, og stemningen svinger.

Det er hyggelig, nesten overraskende, at en stillfaren film om en aldrende kjoledesigner i utrettelig arbeid slår an så bredt og sanker flust med nominasjoner. Litt mer forståelig blir det om beskrivelsen utvides med hans forhold til en ung servitrise. Daniel Day-Lewis gir Reynolds Woodcock en lavmælt eleganse, og Vicky Krieps' Alma følger opp så godt hun kan. En kjærlighetsfilm, fra motebransjen? Det lukter Oscar og Gimle lang vei, og skepsisen melder seg. Phantom Thread er «smakfull», «kultivert» og lett å harselere med, men det blir nettopp litt for lettvint.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Bagatellisering av en katastrofe

Neste sak

Hvem eier rettighetene til historisk lidelse?

Mer Film

Polarisering på russisk

Emosjonelle tirader eller rasjonelle argumenter? Statspropaganda eller offentlig opplysning? Det blir stadig flere politiske debattprogrammer på

Urkonflikten oppdatert

Tapsfornemmelser, sjalusi og lengsler er reaksjoner vi neppe vokser fra med det første. Av den grunn

Il Maestro

En gang presset folk seg oppspilt sammen i kinosalene for å se den siste filmen til

0 kr 0