Delikate vekslinger

Paul Thomas Anderson utforsker enda et nytt miljø: et motehus i 50-tallets London. Filmen preges av stillhet og arbeidsro, og stemningen svinger.

Det er hyggelig, nesten overraskende, at en stillfaren film om en aldrende kjoledesigner i utrettelig arbeid slår an så bredt og sanker flust med nominasjoner. Litt mer forståelig blir det om beskrivelsen utvides med hans forhold til en ung servitrise. Daniel Day-Lewis gir Reynolds Woodcock en lavmælt eleganse, og Vicky Krieps' Alma følger opp så godt hun kan. En kjærlighetsfilm, fra motebransjen? Det lukter Oscar og Gimle lang vei, og skepsisen melder seg. Phantom Thread er «smakfull», «kultivert» og lett å harselere med, men det blir nettopp litt for lettvint.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Bagatellisering av en katastrofe

Neste sak

Hvem eier rettighetene til historisk lidelse?

Andre saker om Film

De glemte filmpionerene

De mange kvinnelige regissørene og manusforfatterne som deltok i stumfilmens gullalder har i stor grad blitt

Spill for galleriet

Coastal Elites er en samling koronabetingede «henvendelser hjemmefra». Novellefilmene fungerer best gjennom menneskene vi møter, mer

Den sovjetiske løgn

Den sorte jord burde brødføde en hel befolkning. Det er beretningen, som det sovjetiske regime tillader

Opp av asken

Gjenoppstandelsen til den en gang konkursrammede byen Stockton i California er en prosess det sikkert er

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.