Amazon-grunnlegger Jeff Bezos har lovet å hjelpe oljeindustrien å bli mer lønnsom slik at den kan bli mer grønn. Her fra åpningen av selskapets nye hovedkvarter Amazon Spheres i Seattle, 29. januar 2018. FOTO: Seattle City Council / Flickr.
/

Fossile skylapper

Amazons Jeff Bezos lovet nylig ti milliarder dollar til kampen mot klimaendringene. Men Amazon er en av verstingene i en dataindustri som både hjelper oljeselskaper med å pumpe opp mer olje og selv forbruker enorme mengder ikke-fornybare ressurser.

I fjor vår sendte Microsoft en ingeniør til Atyrau, det største oljefeltet i Kasakhstan, som drives av Chevron og den kasakhstanske staten. Der deltok han på et seminar om hvordan kunstig intelligens og skytjenester kunne gjøre oljeindustrien mer effektiv. Foran forretningsmenn som ikke skjønte stort av datasjargongen spilte han litt motvillig rollen Microsoft hadde gitt ham. Mye sto på spill. I 2017 inngikk Chevron en sjuårig avtale med Microsoft om å levere fjernstyringstjenester. Siden har Microsoft lagret og analysert de mange terrabytene med data som sensorene i oljebrønnene hver dag spyr ut.

Seminaret i Atyrau tok en uventet vending. Chevron-lederne spurte plutselig ingeniøren om det var mulig å installere avansert overvåkningsverktøy med algoritmer som kunne oppdage mistenkelig atferd hos arbeiderne eller analysere deres personlige e-poster. I etterkant framsto det hele for ham som en surrealistisk opplevelse: «Alle de som var til stede diskuterte hvordan bygge en panoptisk overvåket arbeidsplass som den mest naturlige ting i verden». Han bestemte seg der og da for å fortelle anonymt om opplevelsen i en lang artikkel. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Det koker i sentrum

Neste sak

Virusfiksjon

Mer Digitalpolitikk

Det private er politisk

Hver profil, hver «liker», hver tweet, hvert søk, hvert klikk heller en dråpe av salgbar informasjon ned i havet av nedkjølte servere som Amazon, Google og Microsoft har installert på hvert kontinent. Men persondataene kan få en annen skjebne.

Uberiseringen av verden

Teknologiselskapet Uber gjør bileiere til uformelle taxisjåfører. Dette har ikke bare skapt furore blant profesjonelle taxisjåfører: Navnet er nå blitt symbolet på koblingen mellom ny teknologi og et usikkert arbeidsliv.

Silicon Valley og sparepolitikken

Teknologi er løsningen på alle våre problemer, blir vi ofte fortalt, men denne ideen synes snarere å dekke over de sosiale og økonomiske konsekvensene av digitaliseringen av hverdagen.

Reklamerevolusjonen

Amerikanske myndigheters spionering vekker oppsikt. Samtidig øker en annen overvåking. De private nettgigantene perfeksjonerer stadig sin sporing og innsamling av persondata. Ingenting unnslipper dem: Alt du gjør, stedene du oppsøker, varene du kjøper, folkene du møter.

0 kr 0