/

Amerikas delte stater

Amerikanerne kutter all kontakt med omverdenen og bygger en festning rundt landet. En radikalisert venstreside tyr til geriljakrig. Homogene, hvite grupper etablerer enklaver styrt av selvjustis. USA er på bristepunktet i nye spenningsserier.

Politidrapet på George Floyd i Minneapolis har utløst store demonstrasjoner og brakt til overflaten dramatiske motsetninger i det amerikanske samfunnet. Det er et polarisert land som går inn i høstens presidentvalg. Den aktuelle situasjonen er et selvsagt tema for karikaturtegnere og korte satireserier. Mindre opplagt er det at flere nye fiksjonsserier i spenningssjangeren også gjenspeiler uroen og splittelsen i USA.

Den erfarne serieskaperen Howard Chaykin fikk merke de harde frontene i 2017 da han ble møtt med trusler om boikott av serien The Divided States of Hysteria. Historien foregår i en nær framtid der presidenten og de fleste ministrene blir drept, og en tidligere CIA-agent får frie tøyler for å spore opp gjerningspersonene. Chaykin skildrer et USA på bristepunktet av hat og grådighet gjennom å betone ytterpunkter som hvite rasekrigere, militante afroamerikanere, kristenfundamentalister og San Fransiscos sexklubber. I bakgrunnen trekker storkapitalen i trådene.

Hardkokt og provoserende

Chaykin er ikke noen utpreget subtil serieskaper, og på forsidene til de i alt seks heftene, som siden er samlet i bokform, sparte han ikke på tusjen. Et motiv er en kvinne med det amerikanske flagget som burka. På en annen forside sprenges Mount Rushmore av droner. En tredje viser en transperson i sminke og bar overkropp, som holder en pistol mot leseren.

De sterkeste reaksjonene kom mot bildet av en pakistansk mann som er hengt utenfor en typisk amerikansk diner, drept med løkka rundt halsen, buksa dratt ned og kjønnsorganet skåret av. Et morbid møte mellom Americana og lemlestelse, der tegnerens intensjon om å advare mot faren for denne typen overgrep burde være tydelig nok.

Da forsiden ble offentliggjort noen måneder før utgivelsen, kom det krav om boikott ikke bare av serien, men alle utgivelser fra forlaget Image Comics. Kritikken kom både fra høyre og venstre. Det endte med at heftet fikk en annen forside. Chaykin stilte seg bak avgjørelsen av hensyn til forlaget og andre serieskapere som ville bli rammet av en boikott. Han har likevel refset liberale stemmer som krevde forsiden stanset, og mener de lukker øynene for virkeligheten. «Forsiden avbilder den grusomme ønskedrømmen til omkring 45 prosent av deres amerikanske medborgere», sier han spissformulert i et intervju.1«Howard Chaykin Responds», FreakSugar, 3. juli 2017.

Chaykin har vært ute noen vinterdager før, med en stor produksjon siden 1980-tallet av hardkokt og provoserende underholdning. Foruten nyskapende bruk av raster og tekst som visuelle effekter, utmerker han seg med en venstreorientert kritikk av amerikansk politikk og popkultur. Hovedverket American Flagg! (1983–1988) foregår på 2030-tallet og skildrer en teknologisk avansert, men glorete og kriserammet framtid. Et privat selskap har overtatt de fleste samfunnsfunksjonene, mens den politiske og økonomiske eliten har flyttet til Mars.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Festning Amerika

Den atskillig yngre tsjekkisk-amerikanske forfatteren Aleš Kot, en av de nye serieskaperstjernene, beskriver også nåtiden ved å gå noen år fram i tid. Days of Hate utspiller seg i et totalitært USA i 2022, der en radikalisert venstreside har startet en geriljakrig mot regimet. Hovedpersonene er to kvinner som har vært gift med hverandre, men nå står på hver sin side i krigen. Den ene utfører angrep mot staten, mens den andre presses av myndighetene til å spore henne opp. Konflikten er en selvforsterkende spiral av vold og ødeleggelser.

Serien drøfter på en interessant måte individets moralske ansvar, både for egne handlinger og det kollektive systemet de er en del av. Særlig godt skildrer serien hvordan det å gjøre en i og for seg hverdagslig jobb også er et individuelt valg som har betydning for regimet. Dystopien er utmerket tegnet av kroatiske Daniel Žeželj, med en hard sort strek som synes slitt og sandblåst, som om den var kjørt gjennom en gammel faksmaskin.

I den nye bestselgeren Undiscovered Country har USA kuttet kontakten med omverdenen og bygd en festning som omslutter landet. Når en global pandemi bryter ut, organiserer verdenssamfunnet en ekspedisjon inn i USA etter flere år med isolasjon, for å finne en kur mot sykdommen. Forfatterne Scott Snyder og Charles Soules framtidsbilde er et popkorneventyr, men serien viser samtidig ekstremversjoner av forskjellige utviklingstrekk og visjoner for USA. Framtidslandet er inndelt i separate soner som utgjør hvert sitt ideologiske eksperiment med ulik organisering, teknologi, befolkningsgrupper og miljø. Serien, som startet i fjor, er fortsatt i sin spede begynnelse, og det blir spennende å se hva serieskaperne får ut av konseptet. De første heftene samles i sommer i bokform.

Sopranos for separatister

Seriene Grass Kings og Briggs Land beskriver oppsplittingen av storsamfunnet gjennom løsrivelse fra myndighetskontroll. Begge seriene utspiller seg i nåtiden, og omhandler homogene, hvite grupper som etablerer egne enklaver styrt av selvjustis. Fremmede er ikke velkommen. Som det står på et skilt i Grass Kings: «På grunn av dyrere ammunisjon, kommer det ingen varselskudd».

Et sted på USAs gressletter er en trailerpark kongeriket for et knippe fattige mennesker i Grass Kings. Det er et friområde for den hvite underklassen, paternalistisk styrt av tre brødre. Matt Kindt har skrevet en actiontragedie om hvor langt man vil gå for å beskytte seg og sitt. Dels gjennom historiske linjer til urbefolkningen, nybyggerne og forbudstiden, som viser at området har en voldelig fortid, og dels gjennom en væpnet konflikt med nabobyens korrupte sheriff.

Briggs Land er et større og mer velstående område, styrt av en slags matriarkalsk mafia når Grace Briggs overtar kontrollen i dette samfunnet etter at ektemannen har havnet i fengsel. Hun ønsker å renske vekk rasistene og terroristene som har søkt tilflukt i den selverklærte fristaten, og rendyrke en mindre åpenlys organisert kriminalitet. Maktovertakelsen møter motstand på hjemmebane, samtidig som hun må håndtere politiet som jakter bevis for å avvikle hele samfunnet. Briggs Land, som er skrevet av Brian Woods, har blitt kalt Sopranos for separatister, og det er ingen dårlig beskrivelse. En tv-versjon er da også under utvikling.

Liberal morgendag

Tegneserieromanen The Hard Tomorrow av indiefavoritten Eleanor Davis er utenfor actionsjangeren, men historien er ikke mindre dramatisk selv om den er mer realistisk. De to hovedpersonene, et par i trettiårene, har i likhet med figurene i de akkurat nevnte seriene funnet et friområde der de håper å være i fred for myndighetene. Davis tegner en avgrunn mellom staten og borgerne i et USA i nær framtid, men boka finner håp i aktivisme og selvberging.

Kvinnen i parforholdet er helsearbeider og frivillig grasrotorganisator. Mannen er hjemmeværende, hasjrøykende og i ferd med å bygge hus til dem. Drømmen er å få et barn. Historien går i runder med forsøkene på å bli gravid, politiske demonstrasjoner og husbyggingen sammen med mannens konspiratoriske kamerat. De dramatiske protestmarsjene i boka, mot kjemisk krigføring og for løslatelse av arresterte aktivister, minner sterkt om de vi har sett i USA på forsommeren. Først og fremst er boka en skildring av to mennesker som på tross av at de er usikre på framtiden, vil møte morgendagen med et barn.

The Hard Tomorrow vant tidligere i år Los Angeles Times sin pris til beste tegneserie. Da hun mottok prisen, oppsummerte Davis bokas budskap på en måte som godt beskriver sommerens situasjon: «Vi frykter morgendagen, vi håper på den, vi kjemper for den. En baby bryr seg ikke … Uansett hvor mye morgendagen vil skade barnet, kan ingenting utslette barnets lyse og brennende her og nå.»2«‘The Hard Tomorrow’ wins the L.A. Times Book Prize», Smash Pages, 23. april 2020.

© norske LMD
Scott Snyder, Charles Soule, Giuseppe Camuncoli mfl., Undiscovered Country, vol. 1, Image Comics, 2020.
Matt Kindt og Tyler Jenkins, Grass Kings, vol. 1–3, Boom! Studios, 2019–2020.
Eleanor Davis, The Hard Tomorrow, Drawn & Quarterly, 2019.
Aleš Kot og Daniel Žeželj, Days of Hate, vol. 1–2, Image Comics, 2018–2019.
Howard Chaykin, The Divided States of Hysteria, Image Comics, 2018.
Brian Wood, Mack Chater, Tula Lotay mfl., Briggs Land, vol. 1–2, Dark Horse Books, 2017–2018.

Morten Harper er tegneseriekritiker.

Fotnoter   [ + ]

Forrige sak

Full stans for flyindustrien

Neste sak

Politiets makt i Minneapolis

Andre saker om Tegneserie

Alternativ anerkjennelse

På årets tegneseriefestival i Angoulême demonstrerte franske serieskapere mot stadig vanskeligere levekår. Siden 1990-tallet har alternative

Til siste mann

Pandemier har gang på gang utslettet samfunn i tegneseriene. Særlig går det hardt utover menn når

Brecht i Brooklyn

Han har fortolket Romeo og Julie med graffiti og ghettoblastere, men med sitt nye kulturkritiske magasin

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.