Den greske jernbanens fatale ferd

Frontkollisjonen mellom to tog 28. februar var for mange grekere en påminnelse om kollisjonen for ti år siden mellom det greske folkets vilje og EU. For dem er de 57 døde i togulykken ofre for korrupsjon og privatisering snarere enn for et fatalt sporskifte.

Den stengte togstasjonen i Thessaloniki, 24. mars i år. Strekningen mellom Thessaloniki og Athen er fortsatt den mest aktive toglinjen i Hellas. Foto: Alexandros Avramidis / Reuters / NTB.

Rykende metallskrotter ved daggry. Greske medier sender kontinuerlig bilder av redningsfolk som arbeider rundt de forkullede restene av toget mellom Athen og Thessaloniki. Klokka 23.21 dagen før kolliderte et passasjertog med 352 mennesker med et godstog i kommunen Tempi, ikke langt fra byen Larissa midt i landet. I tolv minutter kjørte de to togene mot hverandre på samme spor uten å vite det. Kollisjonen tok livet av 57 mennesker og minst 85 ble skadet. Mange av dem var studenter på vei hjem etter en langhelg. Togulykken var den dødeligste i gresk historie.

Det forventes å gå flere måneder før etterforskningen fastslår hvor ansvaret for ulykken ligger, selv om stasjonsmesteren i Larissa allerede har innrømmet at han gjorde en feil med sporvekslingen. Han var nylig ansatt og hadde bare fått en tremåneders teoretisk opplæring og en kort praksisperiode etterpå. Han kom fra en kontorjobb i utdanningsdepartementet. For mange grekere var ulykken en systemsvikt og ikke bare en «menneskelig feil», som statsminister Kyriakos Mitsotakis sa etter ulykken. Før han gikk av, innrømmet transportministeren at det greske jernbanenettet «ikke er egnet for det 21. århundret». Nå tyder alt på at det liberalkonservative regjeringspartiet Nytt demokrati vil bli kraftig svekket i parlamentsvalget 21. mai. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal