/

– En mediepolitisk handling

I juni 2004 utlyste Institusjonen Fritt Ord en produksjonsstøtte på 12 millioner kroner til debattskapende fjernsynsdokumentar. Bente Roalsvig, prosjektleder i Fritt Ord, forteller at de 101 søknadene de mottok hadde stor tematisk spredning. Noen trender pekte seg likevel ut: – Først og fremst fikk vi syv søknader om ungdomsserier, som fokuserte på overgangen mellom barn og voksen, HIV/AIDS-problematikk, moralske dilemmaer knyttet til abort, forbrytelser eller seksuelle overgrep og allmennmenneskelige problemstillinger knyttet til livet, døden og kjærligheten. Mange hadde dessuten barn som omdreiningspunkt: barn i konfliktsoner, hverdagen for en barnesoldat eller situasjonen for innvandrerbarn, forteller Roalsvig. – En tredje tendens var knyttet til

Gunnar Hall Jensens dokumentarfilmprosjekt Å Herregud! tar sikte på å presentere verdensreligionenes mangfold, særpreg og problematiske aspekter gjennom en personlig reise. I Thomas Robsahms serie på seks programmer, Moderne slaveri, vil han ta for seg den systematiske utnyttelsen av andre mennesker, som foregår gjennom trafficking, tvangsarbeid, tvangsekteskap, ekstremt barnearbeid, samt kommersielt og seksuelt misbruk av barn.
De øvrige seks utvalgte prosjektene er Så sannferdig som mulig av Charlotte Røhder Tvedt om norsk asylpolitikk. Godt norsk – makt, mat og mening av Are Syvertsen og Jon Martin Førland, om den mektige norske matvareindustrien; Reindrift i kamp av Karl E. Rikardsen og Svein Andersen, om konflikten mellom samene på den ene siden og det norske forsvaret og NATO på den andre; Den iskalde krigen av Anne Berit Vestby, om organisert kriminalitet; Min datter terroristen av Beate Arnestad om en kvinnelig geriljasoldat på Sri Lanka, og En reise i vannets fremtid av Anders Taylor Larsen, om fordeling av verdens vannressurser.


(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0