Innvandrere mot innfødte i den digitale verden

I forrige utgave så Le Monde diplomatique nærmere hvordan ny teknologi har forandret salg og distribusjon av musikk og film på verdensbasis. Vår gjennomgang av den teknologiske utviklingen og omsetningstallene, viser at det er stor usikkerhet om bransjen har tapt penger på piratvirksomheten. Står tiltakene bransjen ønsker i stil med de uklare dataene?

«Det finnes flere undersøkelser som viser at fildeling ikke er skadelig eller har en positiv effekt for musikkbransjen, som for eksempel Kungliga Tekniska högskolans prosjekt MusicLessons».1 Utsagnet kommer fra Thomas Gramstad, talsmann for Elektronisk Forpost Norge (EFN), som kjemper mot nettsensur, overvåkning og misbruk av copyrightlovgivingen. «Det finnes mye dokumentasjon på at fildelere kjøper mer musikk enn andre, at betalingsviljen er stor så lenge man kan bruke musikken som man vil, og at fildeling i netto fører til økt salg. Selv om salget av innspillinger går ned, er musikkbransjen i dag større enn noen gang, og i sterk vekst! Et mål på det er at flere enn noen gang lever av å lage musikk. Vi får høre om 20 personer som sies opp hos EMI, men ikke om de hundre eller tusenvis av musikere som får jobb med å lage musikk til DVD, video og dataspill. Musikkbransjen er mye mer enn salg av innspillinger. Filmbransjen har på sin side hatt et økonomisk eventyr og gullrush med DVD-formatet og salget av DVD-plater,» hevder Gramstad.



En som er uenig med ham er talskvinne for Motion Picture Association (MPA), Geraldine Moloney. Hun representerer interessene til filmprodusenter verden over, blant dem de største studioene i Hollywood. De er overbevist om at fildelingskulturen har hatt en skadelig virkning på deres virksomhet:
«Ifølge det siste verdensdekkende studiet som ble utført i 2005, kostet ulovlig kopiering av audiovisuelt filmmateriale verdens filmindustri 18,5 milliarder dollar i tapte inntekter. Og det er en enorm pengesum. Dessverre vet vi ikke hva dette medfører i tapte arbeidsplasser. Et bevis på virkningen er den bratte nedgangen i antall filmer filmstudioene produserer sammenlignet med i fjor,» sier Moloney til Le Monde diplomatique.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Mangler Europa en strategi?

Default thumbnail
Neste sak

Manifest for miksefest

Andre saker om Digitalpolitikk

Fossile skylapper

Amazons Jeff Bezos lovet nylig ti milliarder dollar til kampen mot klimaendringene.

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.