Den digitale myten

Den blåblå regjeringen har lovet en ny mediepolitikk, men ser ut til å basere seg på en digital myte.

november 2013

De blåblå ønsker å starte den uunngåelige omstillingen til en digital mediehverdag. «Hovedpoenget vårt er at dagens pressestøtte hindrer en overgang til mer digital lesing av aviser på internett,» har Olemic Thommessen (H) gjentatt til stadighet i forbindelse med debatt om deres lovede kutt i pressestøtten. Argumentet er tilforlatelig, men bygger på et fullstendig forkjært premiss om at den digitale økonomien både for pressen og kulturlivet spesielt, og hele økonomien generelt, er identisk med den analoge på alle unntatt punkt, nemlig at den er, ja, digital.

Faktum er at vi allerede nå kan se hvordan de radikale omveltningene i overgangen til digitale produksjons- og distribusjonsmidler er i ferd med å utradere medienes tradisjonelle inntekter, og med det grunnlaget for en sentral bestanddel i det moderne demokratiet. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal