Føler seg hjemme i Canada

Canada er verdens tredje største dataspilløkonomi. Skattefordeler og subsidier har fått de store spillselskapene til å etablere seg i Montreal, men stadig større outsourcing truer med å gjøre Canada til lite annet enn et skatteparadis for spillindustrien.

To kjappe pressemeldinger fra to av dataspillverdenens superhelter fikk i høst investorene til å holde pusten: på den ene siden krigsspillet Call of Duty, der spilleren skal skyte et størst antall fiender i ulike krigsscenarioer; på den andre den femte utgaven av Grand Theft Auto (GTA V), der spilleren tar rollen til en skurk i en kriminfisert megapol farlig lik Los Angeles. I midten av september informerte distributøren Take-Two Interactive Software Inc. næringslivspressen at GTA V hadde solgt for 800 millioner dollar det første døgnet. Tre uker senere høynet Activision: Call of Duty, påsto de, hadde solgt for en milliard dollar på utgivelsesdagen. Til sammenligning måtte rekordfilmen Avatar vente 19 dager før inntektene passerte en milliard dollar. I 2012 omsatte den blomstrende spillindustrien for 63 milliarder dollar, mer enn filmindustrien og dobbelt så mye som musikkindustrien.

I denne lukrative industrien har Canada på uventet vis blitt en sentral aktør. Det hele begynte i Montréal i 1997, da Quebecs finansminister, Bernard Landry, ville lage en multimedieby. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Skæbnesvangert papirnusseri

Neste sak

Symbolet på en tidsalder

Mer Dataspill

Lukrativ subversjon

Rockstar Games lanserte nylig spillet Red Dead Redemption 2 til stor begeistring verden over. Spillselskapet som kaller seg antikapitalistisk hylles for sin subversive innstilling –
og håver inn på det.

Filmisk set – januar

Normalt er det kun favntag med film og tv-serier, der finder vej til disse spalter, men denne gang vil jeg knytte nogle ord til konsolspillet L.A. Noire og ikke mindst de filmiske aspekter, som dette spil besidder.

Symbolet på en tidsalder

For ti år siden var det ikke uvanlig at dataspill var basert på filmer, i dag er det omvendt. Et tydelig tegn på dataspillets nye kulturelle posisjon.

Simulert realisme

Vestlige dataspill hevder de er hyperrealistiske. Men dette er ikke realisme i streng forstand, snarere en mediefiltrert realisme underlagt underholdningens beinharde krav. Men det finnes unntak.

0 kr 0