Føler seg hjemme i Canada

Canada er verdens tredje største dataspilløkonomi. Skattefordeler og subsidier har fått de store spillselskapene til å etablere seg i Montreal, men stadig større outsourcing truer med å gjøre Canada til lite annet enn et skatteparadis for spillindustrien.

desember 2013

To kjappe pressemeldinger fra to av dataspillverdenens superhelter fikk i høst investorene til å holde pusten: på den ene siden krigsspillet Call of Duty, der spilleren skal skyte et størst antall fiender i ulike krigsscenarioer; på den andre den femte utgaven av Grand Theft Auto (GTA V), der spilleren tar rollen til en skurk i en kriminfisert megapol farlig lik Los Angeles. I midten av september informerte distributøren Take-Two Interactive Software Inc. næringslivspressen at GTA V hadde solgt for 800 millioner dollar det første døgnet. Tre uker senere høynet Activision: Call of Duty, påsto de, hadde solgt for en milliard dollar på utgivelsesdagen. Til sammenligning måtte rekordfilmen Avatar vente 19 dager før inntektene passerte en milliard dollar. I 2012 omsatte den blomstrende spillindustrien for 63 milliarder dollar, mer enn filmindustrien og dobbelt så mye som musikkindustrien.

I denne lukrative industrien har Canada på uventet vis blitt en sentral aktør. Det hele begynte i Montréal i 1997, da Quebecs finansminister, Bernard Landry, ville lage en multimedieby. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal