Rockstar Games lanserte nylig spillet Red Dead Redemption 2 til stor begeistring verden over. Spillselskapet som kaller seg antikapitalistisk hylles for sin subversive innstilling –
og håver inn på det.
Normalt er det kun favntag med film og tv-serier, der finder vej til disse spalter, men denne gang vil jeg knytte nogle ord til konsolspillet L.A. Noire og ikke mindst de filmiske aspekter, som dette spil besidder. Egentlig er spillet en genudgivelse. Det er tidligere kommet til konsollerne Playstation 3 og Xbox 360 og indfinder
For ti år siden var det ikke uvanlig at dataspill var basert på filmer, i dag er det omvendt. Et tydelig tegn på dataspillets nye kulturelle posisjon.
Canada er verdens tredje største dataspilløkonomi. Skattefordeler og subsidier har fått de store spillselskapene til å etablere seg i Montreal, men stadig større outsourcing truer med å gjøre Canada til lite annet enn et skatteparadis for spillindustrien.
Papers, Please problematiserer på fængende vis ideen om at have grænser og de skæbnesvangre situationer, det medfører.
Vestlige dataspill hevder de er hyperrealistiske. Men dette er ikke realisme i streng forstand, snarere en mediefiltrert realisme underlagt underholdningens beinharde krav. Men det finnes unntak.
Glem alt om flyvende, sure fugle og monstre, der skal skydes. Computerspil er meget andet end underholdning. I disse tider afsøger et stigende antal spiludviklere mediets samfundskritiske potentiale.
Dataspill er mer enn voldelig underholdning. Spillene henter inspirasjon fra konflikter i den virkelige verden. Etter 11. September har spillenes ideologiske posisjon blitt enda tydeligere. De siste årene har det kommet en rekke spill som rettferdiggjør krigen mot terrorisme, omskriver historien og kriminaliserer politiske alternativ. De gjenspeiler ofte en postpolitisk verden med kun to alternativer: liberalisme eller kaos. Vesten kjemper for friheten mot motstanderne som oser av moralsk forfall. Enhver stat, organisasjon eller gruppe som velger en annen vei enn Vestens rådende ideologi, er en potensiell fiende i spilluniverset.
Dataverdenen Second Life er påfallende lik den virkelige verdenen. Her lever millioner av spillere et alternativt liv, med dagligdagse problemer som kriminalitet og pengemangel. Dette virtuelle kontinentet har egen valuta som kan veksles i reel valuta. Allerede driver rundt 14 000 entreprenører lønnsom forretning her. Second Life er gjennomført kapitalistisk og ikke særlig demokratisk. Er dette den virtuelle utopien?
Det lages stadig flere spill som er direkte inspirert av virkelighetens kriger, hvor deltakeren spiller en amerikansk soldat på «frigjøringstokt». Den amerikanske hæren rekrutterer soldater gjennom gratis krigsspill på sine nettsider. Til tross for gjentatte debatter om vold i dataspill, har krigsspillene møtt bemerkelsesverdig lite kritikk.
Se Bush og Blair i kærlighedsduet, spil Smack the French og Beat up Saddam og læs artiklen om den døde iraker, der ville have elsket demokratiet. Det er på internettet.