Løgnen som er løgn

Som manusforfatter for Batman og Batgirl mistet prisbelønte Dylan Horrocks troen på fiksjon. Med muskler fra flere av verdens fremste tegneserieforlag slår serieskaperen fra New Zealand tilbake med Sam Zabel and the Magic Pen.

Ved siden av Scott McClouds The Sculptor er Dylan Horrocks’ Sam Zabel and the Magic Pen denne vinterens største internasjonale tegneserielansering. Begge tegneserieromanene er comebackforsøk med høyt forventningspress, og begge tematiserer kollisjoner mellom kunst og kommersialisme samt hva slags betydning kunst og fiksjon har.

Storforlaget Casterman, utgiveren av Tintin, har hentet Horrocks fra New Zealand for en to uker lang fransk-belgisk signeringsturné, med start på Europas største tegneseriefestival i Angoulême. Han kommer litt forsinket fra et skoleforedrag når jeg møter ham ved rådhuset i sentrum, som huser festivalens pressesenter. Intervjuet blir en lang lunsj på en restaurant som blant annet byr på «menu BD» – tegneseriemenyen. Horrocks er vegetarianer, men finner sammen med servitøren en omvei rundt det Alsace-inspirerte kjøkkenets pølser og biff tartar. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Default thumbnail
Forrige sak

Jihadismens røtter

Neste sak

Russlands frosne strategi

Andre saker om Tegneserie

Alternativ anerkjennelse

På årets tegneseriefestival i Angoulême demonstrerte franske serieskapere mot stadig vanskeligere levekår. Siden 1990-tallet har alternative

Til siste mann

Pandemier har gang på gang utslettet samfunn i tegneseriene. Særlig går det hardt utover menn når

Brecht i Brooklyn

Han har fortolket Romeo og Julie med graffiti og ghettoblastere, men med sitt nye kulturkritiske magasin

Moderne byggeklosser

En ny tegneserieroman kritiserer sementromantikk og ødeleggende byutvikling i Armenias hovedstad Jerevan, samtidig som to av

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.