Løgnen som er løgn

Som manusforfatter for Batman og Batgirl mistet prisbelønte Dylan Horrocks troen på fiksjon. Med muskler fra flere av verdens fremste tegneserieforlag slår serieskaperen fra New Zealand tilbake med Sam Zabel and the Magic Pen.

mars 2015
Med utgivelser på en rekke språk, herunder engelsk, fransk, spansk og dansk, er Sam Zabel and the Magic Pen en av vinterens største internasjonale tegneserielanseringer. Boka er en reaksjon på å livnære seg som manusforfatter for amerikanske superheltserier, en jobb Dylan Horrocks opplevde ikke bare som meningsløs, men også direkte destruktiv.

Ved siden av Scott McClouds The Sculptor er Dylan Horrocks’ Sam Zabel and the Magic Pen denne vinterens største internasjonale tegneserielansering. Begge tegneserieromanene er comebackforsøk med høyt forventningspress, og begge tematiserer kollisjoner mellom kunst og kommersialisme samt hva slags betydning kunst og fiksjon har.

Storforlaget Casterman, utgiveren av Tintin, har hentet Horrocks fra New Zealand for en to uker lang fransk-belgisk signeringsturné, med start på Europas største tegneseriefestival i Angoulême. Han kommer litt forsinket fra et skoleforedrag når jeg møter ham ved rådhuset i sentrum, som huser festivalens pressesenter. Intervjuet blir en lang lunsj på en restaurant som blant annet byr på «menu BD» – tegneseriemenyen. Horrocks er vegetarianer, men finner sammen med servitøren en omvei rundt det Alsace-inspirerte kjøkkenets pølser og biff tartar. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal