Digitalpolitikk Personvern

Det private er politisk

Hver profil, hver «liker», hver tweet, hvert søk, hvert klikk heller en dråpe av salgbar informasjon ned i havet av nedkjølte servere som Amazon, Google og Microsoft har installert på hvert kontinent. Men persondataene kan få en annen skjebne.

Posted on

I fjor ble det solgt 1,424 milliarder smarttelefoner i verden, 200 millioner mer enn året før. En tredjedel av menneskeheten går dermed med en datamaskin i lomma. Å leke med denne praktiske dingsen er så enkelt at det er lett å glemme byttehandelen hele den digitale økonomien bygger på: Silicon Valley-selskapene gir brukerne apper i bytte mot persondata. Lokalisering, netthistorikk, kontakter blir skruppelløst samlet inn,[ref] Bruce Schneier, Data and Goliath. The Hidden Battles to Collect Your Data and Control Your World, W. W. Norton and Company, New York, 2015. [/ref] analysert og solgt videre til annonsører for å «nå de riktige menneskene med det riktige budskapet på riktig tidspunkt,» som Facebook utbasunerer. «Er det gratis, er du produktet,» sa man allerede på 1970-tallet.

Krav om frigjøring fra digitalt arbeid er en logisk forlengelse av en 200 år gammel kamp. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver

Siste fra Digitalpolitikk

Uberiseringen av verden

Teknologiselskapet Uber gjør bileiere til uformelle taxisjåfører. Dette har ikke bare skapt

Placeholder

Reklamerevolusjonen

Amerikanske myndigheters spionering vekker oppsikt. Samtidig øker en annen overvåking. De private

0 kr 0
Gå til Toppen