Det private er politisk

Hver profil, hver «liker», hver tweet, hvert søk, hvert klikk heller en dråpe av salgbar informasjon ned i havet av nedkjølte servere som Amazon, Google og Microsoft har installert på hvert kontinent. Men persondataene kan få en annen skjebne.

I fjor ble det solgt 1,424 milliarder smarttelefoner i verden, 200 millioner mer enn året før. En tredjedel av menneskeheten går dermed med en datamaskin i lomma. Å leke med denne praktiske dingsen er så enkelt at det er lett å glemme byttehandelen hele den digitale økonomien bygger på: Silicon Valley-selskapene gir brukerne apper i bytte mot persondata. Lokalisering, netthistorikk, kontakter blir skruppelløst samlet inn, analysert og solgt videre til annonsører for å «nå de riktige menneskene med det riktige budskapet på riktig tidspunkt,» som Facebook utbasunerer. «Er det gratis, er du produktet,» sa man allerede på 1970-tallet.

Krav om frigjøring fra digitalt arbeid er en logisk forlengelse av en 200 år gammel kamp. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Chavister i villrede

Neste sak

En verden å vinne

Mer Digitalpolitikk

Fossile skylapper

Amazons Jeff Bezos lovet nylig ti milliarder dollar til kampen mot klimaendringene. Men Amazon er en av verstingene i en dataindustri som både hjelper oljeselskaper med å pumpe opp mer olje og selv forbruker enorme mengder ikke-fornybare ressurser.

Uberiseringen av verden

Teknologiselskapet Uber gjør bileiere til uformelle taxisjåfører. Dette har ikke bare skapt furore blant profesjonelle taxisjåfører: Navnet er nå blitt symbolet på koblingen mellom ny teknologi og et usikkert arbeidsliv.

Silicon Valley og sparepolitikken

Teknologi er løsningen på alle våre problemer, blir vi ofte fortalt, men denne ideen synes snarere å dekke over de sosiale og økonomiske konsekvensene av digitaliseringen av hverdagen.

Reklamerevolusjonen

Amerikanske myndigheters spionering vekker oppsikt. Samtidig øker en annen overvåking. De private nettgigantene perfeksjonerer stadig sin sporing og innsamling av persondata. Ingenting unnslipper dem: Alt du gjør, stedene du oppsøker, varene du kjøper, folkene du møter.

0 kr 0