Martin Luther King i 1963. Foto: Wikimedia Commons.
/

Klassekampens ukjente helt

Femti år etter at Martin Luther King ble drept, er den revolusjonære pastorens samfunnskritikk blitt begravd under et lass av offisielle hyllester og kommersielt misbruk.

Den 4. februar fikk amerikanske hjem plutselig høre stemmen til Martin Luther King og oppdaget en nokså ukjent tale, «The drum major instinct», som han holdt for nøyaktig femti år siden. Det overraskende møtet mellom den revolusjonære pastoren og tv-titterne kom i form av en reklamesnutt for bilmerket RAM sendt i pausen under Super Bowl, en ettertraktet annonseflate hvor reklamene blir kommentert nesten like mye som kampen. Til lyden av Kings stemme hyllet reklamen pickupens maskuline kraft, det amerikanske flagget og hæren, og hverdagsmotet til anonyme familier.

At en bilprodusent har kjøpt rettighetene til å bruke pastorens tale, viser tydelig at kommersialiseringen ikke har noen grense. Verken opptøyer, opprør eller de som ofret seg for rettferdighet slipper unna. Men ironien her er at King senere i talen angriper USAs materialisme. Han gjør narr av sine landsmenn som er forført av reklamer hvor de lures til å kjøpe statussymboler, «denne typen bil», for å skille seg ut. De «kjører rundt i cadillacer» for å vise at de er noen, tordner han. Misunnelses-industrien drepte sakte, men sikkert USA, mente King. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Politiseringen av nabolaget

Neste sak

Antydninger og tavshed

Andre saker om Historie

Den store illusjonen

Før både første og andre verdenskrig fikk britiske Norman Angell mye oppmerksomhet for sin teori om

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.