/

Klassekampens ukjente helt

Femti år etter at Martin Luther King ble drept, er den revolusjonære pastorens samfunnskritikk blitt begravd under et lass av offisielle hyllester og kommersielt misbruk.

Den 4. februar fikk amerikanske hjem plutselig høre stemmen til Martin Luther King og oppdaget en nokså ukjent tale, «The drum major instinct», som han holdt for nøyaktig femti år siden. Det overraskende møtet mellom den revolusjonære pastoren og tv-titterne kom i form av en reklamesnutt for bilmerket RAM sendt i pausen under Super Bowl, en ettertraktet annonseflate hvor reklamene blir kommentert nesten like mye som kampen. Til lyden av Kings stemme hyllet reklamen pickupens maskuline kraft, det amerikanske flagget og hæren, og hverdagsmotet til anonyme familier.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Politiseringen av nabolaget

Neste sak

Antydninger og tavshed

Andre saker om Historie

Falskmyntnere

Når EU-parlamentet skriver historien i stedet for historikerne.

Frihandel med kanon

Den økonomiske liberalismens globale talerør er imot statlig innblanding, men ikke når

Keynes og fredens pris

Versaillestraktaten nevnes vanligvis for de påståtte konsekvensene, nemlig at fredsoppgjøret kvalte Tyskland

Myntenes makt

Vi lever i en kapitalistisk tidsalder, hvor stadig flere samfunnsområder blir fanget

0 kr 0