Hvem eier rettighetene til historisk lidelse?

Et maleri av Emmett Till, en svart tenåring fra Chicago som ble drept i 1955, har fått rasismebeskyldninger til å hagle på begge sider av Atlanteren. Striden dreier seg imidlertid ikke om rasistisk kunst, men om hvem som skal få profittere på antirasismen.

I august 1955 ble den fjortenårige afro­amerikaneren Emmett Till fra Chicago slått ihjel mens han var på besøk hos slektninger i Mississippi. To hvite menn ble arrestert like etterpå og stilt for retten, men det tok juryen bare en time å felle sin dom: ikke skyldig.

Det var ingenting uvanlig med mordet. Etter at høyesterett forbød rasesegregering i 1954 brøt det ut en ofte voldelig motstand mot beslutningen. Det unike med saken var snarere at gjerningsmennene faktisk ble brakt for retten. Enda mer uvanlig og historisk viktig var den nasjonale reaksjonen etter at Emmetts mor bestemte seg for å ha åpen kiste i begravelsen: «La folk se hva de gjorde mot gutten min», sa hun til begravelsesagenten. Dermed ble bilder av det sønderslåtte ansiktet hans spredt over hele landet. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Delikate vekslinger

Neste sak

Utopien som brast

Mer Kunst

Den kloge narrer den teatralske

Frida Kahlo og Maverick Modigliani er to vidt forskellige bud på et kunstnerportræt. Den ene konventionel og klog, den anden visuelt ambitiøs, men også rigeligt teatralsk og insisterende.

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste omveltningene i samtiden og nazismens framvekst.

Revolusjonen ifølge Chagall

Kunstrevolusjonen etter 1917 blir oftere forbundet med Kasimir Malevitsj enn Marc Chagall. Chagall bidro imidlertid også med en kunstskole hvor avantgarden møtte folket.

Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet» inni eller rundt dem. Siden har hun lagd monumentale avstøpninger av tomrommene i hele hus. I disse dager vises en retrospektiv utstilling av verkene hennes på Tate Britain.

Prisen på det uvurderlige

Et lite maleri tilskrevet Leonardo da Vinci ble nylig solgt for 385 millioner euro. Munchs Skrik gikk i 2012 for 91 millioner euro. De spektakulære salgene får all oppmerksomheten, men hvert år selges mange tusen «vanlige» verk i et marked hvor ingen helt skjønner hvordan prisene blir bestemt.

0 kr 0