Da Chris Hughes forlot Facebook i 2007, ønsket han å forandre verden med pengene han hadde fått fra salget av eierposten i selskapet han hadde vært med på å starte tre år tidligere. I likhet med mange andre før ham bestemte han seg for å «gjøre slutt på ekstrem fattigdom». Men det var først etter å ha lest Jeffrey Sachs’ bestselger The End of Poverty (2005) og besøkt en av pilotlandsbyene den amerikanske økonomen hadde etablert i Kenya, at Hughes fant sin magiske oppskrift.
På begynnelsen av 1990-tallet var Sachs sjefideologen bak sjokkterapien gitt til de tidligere sovjetrepublikkene, men i tiåret etter relanserte han seg som fattigdomsbekjempelsens intellektuelle frontfigur. «Denne landsbyen skal gjøre slutt på ekstrem fattigdom», forklarte han i MTV-programmet «The Diary of Angelina Jolie and Dr. Sachs in Africa» i 2005. Men da Hughes besøkte den lille landsbyen i Kenya, virket den ikke som en umiddelbar suksess: Sjokkert oppdaget han at skolen ikke bare manglet blyanter, såpe, papir og datamaskiner, men også tilkobling til internett. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal