Uvisshet om europeisk Uber-lov

Siden 2021 har EU jobbet for å regulere arbeidsforholdene til de 26 millioner arbeiderne som får oppdrag via digitale plattformer som Uber og Foodora. Mens EU-parlamentet vil omklassifisere dem til arbeidstakere, stritter mange EU-land imot.

februar 2024
Deliveroo-bud protesterer i Paris 7. august 2019 mot en annonsert endring i betalingen. De forverrede arbeidsbetingelsene har gjort at budene stadig oftere er papirløse innvandrere som er avhengige av jobben for å overleve og dermed mindre tilbøyelige til å protestere. Foto: Foto: Christophe Petit Tesson, EPA / NTB.

Morgenen 22. desember slo et lyn ned i det vanligvis så stille møtet til EU-rådet i Brussel. De skulle ratifisere Plattformdirektivet, EU-direktivet om arbeidsvilkårene til de 26 millioner arbeiderne i unionen som får oppdrag via digitale plattformer. Ratifiseringen skulle være en ren formalitet, siden EU-parlamentet, EU-kommisjonen og medlemslandene var kommet til enighet om det ni dager tidligere.

Så snart direktivet var formelt vedtatt i januar, skulle det gi 5,5 millioner Uber-sjåfører, eller Deliveroo- og Foodora-bud, i Europa status som arbeidstakere og dermed rettigheter som helseforsikring og arbeidsledighetstrygd, hvis lønns- og underordningsforhold eller andre forhold tilsa det. Men Frankrike torpederte brått og uventet direktivforslaget – med støtte fra et dusin andre land – fordi det ifølge den franske regjeringens syn lå for langt unna kravene til de digitale plattformene. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal