Den 3. mai gikk en Tecnomar for Lamborghini-yacht med plass til 16 passasjerer på grunn utenfor Miami. Om bord var 32 kvinnelige influensere. Mens båten sank, fortsatte de å filme seg selv smilende i badedrakter og redningsvester. Ettermiddagen deres var ødelagt, men bildene gikk sin rundgang på sosiale medier – som en metafor for motgangen jetset-influenserne har opplevd de siste årene.
For konkurransen i markedet har blitt for stor. De mange reality-programmene pøser ut stadig nye influensere og gir annonsørene mange å velge mellom når de vil promotere en bikini eller en solkrem på Instagram. «Før hadde jeg tre sponsede innlegg om dagen. Nå har jeg i beste fall ett annenhver dag», klager franske Julia Paredes i et YouTube-intervju. Den tidligere reality-deltakeren har 1,1 millioner følgere på Instagram, der hun dokumenterer livet sitt som alenemor i Dubai. Mellom bilder av barna og luksusfester sniker hun inn reklame for en rekke merkevarer (sminke, lokale restauranter, babysenger, lekematter, alkohol). «Noen måneder tjente jeg 35 000–40 000 euro. Nå er jeg iblant nede i 5000», fortsetter hun. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal