Arkitektur Reklame

Nei til mer reklame i det offentlige rom!

Om vi ikke setter ned foten nå, så kan vi på sikt risikere reklamefinansierte toaletter og skolebøker helt ned på barneskolenivå.

Posted on

Reklameleverandøren JC. Decaux ønsker å ta over samtlige av plakattårnene i Oslo og sette opp 80 nye i tillegg til de eksisterende. Som betaling for å ta seg av tårnene ønsker de å utstyre dem med reklame. Arkitekturprofessor Thomas Thiis Evensen (Aftenposten 11.4.03) mener dette kan virke positivt ved at man da får samlokalisert reklamen i byrommet. Problemet er bare det at denne nyerobringen av plakattårn neppe kommer til å redusere reklamen på andre arenaer. Tvert om er tendensen den at reklamen blir mer påtrengende og altomgripende. Eksempler på dette er jaget etter stadig yngre målgrupper, bruken av «events» som later som de er noe annet enn reklame og at stadig nye rom utnyttes til reklameformidling – alt for at reklamen skal finne nye måter å komme seg forbi våre filtre på.

Utdanningsminister Kristin Clemet hevder at regjeringen vil redusere det kommersielle presset mot barn og unge, men er samtidig åpen for reklame i skolebøker. Hun forsvarer denne inkonsekvensen med det syltynne argumentet om at elevene uansett eksponeres for reklame gjennom Internett og aviser de bruker i undervisningen. Dette holder ikke som argument – det øker det kommersielle presset enda mer. På spørsmål om hva som sannsynligvis vil bli det neste, er svaret reklamefinansierte toaletter på skolene slik vi finner det i USA. Flere reklameleverandører i Norge har allerede meldt sin interesse. Det må være klart for alle at det vi snakker om her er en forskyvning av grenser. Om vi ikke setter ned foten nå, så kan vi på sikt risikere reklamefinansierte toaletter og skolebøker helt ned på barneskolenivå! (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver

Siste fra Arkitektur

Formenes kraft

Navnet er blitt synonymt med banebrytende arkitektur, men Bauhaus (1919–1933) var først

Veldedig boligbygging

Tildelingen av «nobelprisen» i arkitektur til den relativt ukjente arkitekten Alejandro Aravena,

0 kr 0
Gå til Toppen