Dataspill som propagandavåpen

Det lages stadig flere spill som er direkte inspirert av virkelighetens kriger, hvor deltakeren spiller en amerikansk soldat på «frigjøringstokt». Den amerikanske hæren rekrutterer soldater gjennom gratis krigsspill på sine nettsider. Til tross for gjentatte debatter om vold i dataspill, har krigsspillene møtt bemerkelsesverdig lite kritikk.

september 2003

Dataspill er i dag en del av det kulturelle landskapet, og oppmerksomheten spillene vies av medier og politikere er sikre tegn på det. Under åpningen av den digitale paviljongen i fornøyelsesparken Futoroscope i Poitiers 19. april 2003, støttet Frankrikes statsminister Jean-Pierre Raffarin opp om dataspillindustrien, og erklærte at det i nærmeste fremtid vil bli opprettet en egen skole for studier av interaktive medier. Han gikk til og med så langt som til å snakke om «Digitalrepublikken».

Under Golfkrigen på begynnelsen av 1990-tallet bemerket en rekke journalister at denne konflikten lignet svært mye på et dataspill: ikke en bloddråpe, ikke en iraker, ikke engang et nærbilde av en amerikansk soldat i aksjon, grep forstyrrende inn i forestillingen om en renslig krig, like blankpolert som tv-kanalenes bilder av de allierte troppene på fremmarsj. En slik krigsoppfatning holdes fortsatt i hevd 12 år senere, noe president George W. Bush tydelig uttrykte 6. februar 2003 med sitt berømte «The game is over», et slagord Jacques Chirac fant en snedig vri på («It’s not a game, it’s not over»). En general i den amerikanske hæren snakker mer åpenhjertig om militærtaktikker inspirert av videospillet «Pac Man». (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal