Republikanernes røst

Hvis venstresiden i USA skal vinne frem, må den begynne å snakke med de mange vanlige amerikanere som stemmer på Bush – og tror det er et slag mot landets elite.

april 2004

Det gikk for en tid siden en reklame på tv i Iowa, der en av de da ledende figurene i Demokratenes presidentnominasjon, Howard Dean, ble anklaget for å være «kulturelitens» kandidat: en «skatteøkende, statsekspanderende, latte-drikkende, sushi-spisende, Volvo-kjørende, New York Times-lesende, kroppspiercende, Hollywood-elskende venstreavviker», som ikke hadde noe med å prate med vanlige folk i Iowa.
Reklamen ble finansiert av Club for Growth, en Washington-basert organisasjon som fokuserer på å knytte bånd mellom rike pro-business-folk og pro-business-politikere. Organisasjonen består av økonomer som er motstandere av statlig styring, prominente menn med midler og store tenkere innenfor den Nye Økonomien. De er anerkjente genier som har brukt de siste ti årene på å snakke om avreguleringer og skattesenking som om det dreide seg om Kristi andre oppstandelse.
Med andre ord: De som så Jesus i den evig stigende Nasdaq-børsen, og insisterte på at privatisering og avregulering var direktiver fra historien selv, finansierer nå tv-reklamer som tar avstand fra «eliten».

I dette paradokset ligger noe av mysteriet i USA, cirka år 2004. Takket være den politiske høyredreiningen de siste 30 årene, er velstanden i dag konsentrert på færre hender enn den har vært siden 1920-tallet. Arbeiderne har mindre innflytelse over sine egne arbeidsforhold enn noen gang i vår levetid, og selskapene er blitt de mektigste aktørene i verden. Men denne høyredreiningen – som fortsatt lever i beste velgående – klarer likevel å selge seg selv som en krig mot «elitene», et rettmessig opprør fra mannen i gata mot en motbydelig overklasse. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal