Selvhjelp for superhelter

Selv om prestisjetunge National Bureau of Economic Research har konkludert med at resesjonen i amerikansk økonomi var tilbakelagt i juni 2009, har tiden ikke løpt fra satireserien The Adventures of Unemployed Man. Med en arbeidsløshet rundt 9 prosent i januar 2011, er det tvert imot svært så betimelig at de økonomiske nedgangstidene nå også inntar superheltuniverset.

Hovedpersonen Ultimatum er en krysning av Batman og Superman, med selvhjelp som spesialfelt og motivasjon som superevne. Credoet er at i USA er alt mulig, de som ramler utenfor har seg selv å takke. For å sitere en av overskriftene i mirakelmanualen hans, som han kjører rundt i byens fattige strøk og leser høyt fra: «Fattigdom: Et annet symptom på dårlig mentalhygiene». Etter å ha fått sparken fra supergruppen sin, tar han avstand fra sin gamle retorikk og gjenoppstår som den systemkritiske Unemployed Man.


BOKAS FORFATTERE Erich Origen og Gan Golan har tidligere laget barnebokparodien Goodnight Bush om Bush juniors presidentskap. The Adventures of Unemployed Man er også en svært formbevisst satire. Duoen har hyret inn erfarne superhelttegnere som Ramona Fradon og Rick Veitch. 84 år gamle Fradon, kjent som medskaper av superhelten Metmorpho, har tegnet halve boken. Stilen veksler mellom avsnittene, og svinger innom både de eldste superserienes gullalder og 70-tallets såkalte bronsealder. Det hele er strøkent gjennomført, med parodiske reklamer og forsidegalleri innimellom seriene. En personlig favoritt er en rekke kvasifaksimiler av forsider til et blad kalt «Inaction Comics» der helten driver dank i ulike sammenhenger, en referanse til bladet Action Comics der Superman dukket opp første gang i 1938.

Origen og Golan har fritt formet heltene sine etter velkjente superhelter. Mye av den satiriske brodden ligger i den uortodokse opprinnelseshistorien deres. Det er den velutdannede tjueåringen Master of Degree som sliter med studiegjelden og ikke får jobb fordi han er overkvalifisert. Det er den nedtrykte arbeideren White Rage med et sinne og slagkraft som er Hulken verdig. Det er innvandringsdebattens uhørte stemme Fantasma, som levde ulovlig og papirløst i USA etter at familien måtte reise fra Mexico da NAFTA-avtalen gjorde det umulig for dem å leve av å dyrke mais. Og det er den vellykkede Wonder Mother som opplevde at karrieren fikk en bråstopp da hun fikk barn. For å nevne noen eksempler.


SUPERHELTER som utgangspunkt for satire om finanskrise og nedgangstider er mer relevant enn man skulle tro. Sjangeren vokste på mange måter ut av den store depresjonen på 1930-tallet. Nedgangstidene gjorde spenningsserier dominerende i den internasjonalt førende amerikanske tegneserietradisjonen. Allerede samme år som børskrakket i 1929 kom Tarzan, og serien fikk raskt følge av blant annet den eksentriske krimføljetongen Dick Tracy (1931) og romfartseventyret Lyn Gordon (1934). Det var denne actionrettede vendingen i tegneseriene som superheltene vokste ut av. Superman debuterte i 1938, året etter kom Batman og i 1940 den nå mer obskure, men den gangen svært populære, Captain Marvel. Superheltseriene var ekstremversjonen av heroismen og virkelighetsflukten i spenningsseriene, radiohørespillene og pulplitteraturen. Slik skapte depresjonstiden superheltene som et amerikansk fenomen.

Blant heltemenasjeriet i The Adventures of Unemployed Man finner vi også president Barack Obama, som den mektige, men likevel nokså hjelpeløs Hero-in-Chief. Obama har fra før opptrådt i en mer klassisk handlekraftig rolle som vennen til Spider-Man i hefteserien The Amazing Spider-Man.2 Han er ikke alene om å ta spranget fra politikken til superheltene. Mest oppsiktsvekkende er heftet Steampunk Palin,3 med Sarah Palin som dampdrevet robot. Obama, John McCain og Al Gore figurerer alle i serien, men den er for tullete til å kalles satire. Heltinnen Palin kjemper for dampkraft som energiløsning, med olje- og atomkraftindustrien ledet av Al Gore som superskurker.

I The Adventures of Unemployed Man er superheltinnpakningen mer enn en overfladisk gimmick. Boka er en smart og underholdende kritikk av politiske og økonomiske drivkrefter bak krisen og manglende evne til å håndtere de sosiale konsekvensene. Den lykkes også som en stilsikker parodi på flere epokers superheltserier,

© norske LMD



Erich Origen og Golan (forf.),
Ramona Fradon, Rick Veitch og Michael Netzer (tegnere),
The Adventures of Unemployed Man,

Little, Brown and Company. 2010. 80 sider.




Fotnoter:
1 Erich Origen og Gan Golan, Goodnight Bush, Little, Brown and Company, 2008.

2 The Amazing Spider-Man, nr 583, Marvel Comics, 2009.

3 Fred Perry og Ben Dunn, Steampunk Palin, Antarctic Press, 2010.