USA

Heiamedier

For førti år siden så amerikanere flest kveldsnyhetene, i mangel av andre alternativer. I dag er utvalget nærmest endeløst, og de politisk interesserte får daglig pleiet sitt verdenssyn i partiske kanaler som konservative Fox News og progressive MSNBC, på bekostning av en sivilisert offentlig debatt.

Posted on

Den 2. februar ble Barack Obama intervjuet av Bill O’Reilly, den beryktede programlederen i ultrakonservative Fox News. Han gjentok nok en gang sin favorittanklage om at Det hvite hus løy om det blodige angrepet mot den amerikanske ambassaden i Benghazi i september 2010: «Kritikerne dine mener at du ikke fortalte verden at det var et terrorangrep fordi det ikke passet inn i valgkampen din. Det er det de tror.» Presidenten repliserte raskt: «Og det tror de fordi folk som deg sier det.»

Denne korte utvekslingen illustrerer innflytelsen til USAs åpenbart partiske medier, en innflytelse som gjør at Obama føler han må la seg avhøre av en ultrakonservativ kommentator. Men det vitner også om innflytelsen på opinionen. Disse mediene er blitt «husets høyeste stemme», ifølge forfatteren Gabriel Sherman.[ref] Gabriel Sherman, The Loudest Voice in the Room, Random House, New York, 2014.[/ref] I en bok med samme navn kaller forskerne Jeffrey M. Berry og Sarah Sobieraj fenomenet en outrage industry,[ref] Jeffrey M. Berry og Sarah Sobieraj, The Outrage Industry: Political Opinion Media and the New Incivility, Oxford Univ. Press, New York, 2014.[/ref] som har utradert alle spor etter den siviliserte tonen som tidligere preget debatten. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver