Fra ørken til vinmarker

En ny aktør i den globale vinindustrien. Det drikkes mer rødvin i Kina enn i noe annet land. Både kinesiske myndigheter og utenlandske selskaper satser stort på kinesiske vinmarker.

De kinesiske vinmarkene har doblet seg i størrelse de siste 15 årene, til nær 600 000 hektar i 2013.[ref] Organisation internationale de la vigne et du vin (OIV), Statistical report on world vitiviniculture, 2013.[/ref] Mens det blir stadig færre vinmarker i Europa (3,5 millioner hektar), kan Kina bli en global vingigant. Og kineserne blir stadig mer begeistret for vin. Produksjonen øker raskt, i likhet med forbruket, selv om kineserne har mye å gå på: Årlig drikker de i snitt 1,2 liter vin, mot 47 liter i Frankrike og 37 i Italia.[ref] Ifølge OIV, se over.[/ref] Dette voksende markedet framstår som et nytt Eldorado, både for lokale produsenter og utenlandske eksportører. Så langt i år er Beijing allerede en av Bourdeaux’ største kunder.


(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Redd fredshåpet Tsjadsjøen

Neste sak

Silicon Valley og sparepolitikken

Andre saker om Kina

Truet tibetanskhet

De kinesiske myndighetene har skiftet strategi fra full undertrykkelse av tibetanernes religiøse

Gulrot og pisk

De kinesiske lederne presser andre land til å isolere Taiwan internasjonalt, samtidig

0 kr 0