Tegnerens troverdighet

Med en rekke serier som kretser rundt krigs- og revolusjonsåret 1917 er Kristian Krohg-Sørensen blitt norske tegneseriers fremste historiker. Han tegner revolusjonens
St. Petersburg med troverdighet, men bybildene fra det gamle Oslo overbeviser enda mer.

Ikke til forkleinelse for kunstnerbiografene Steffen Kverneland og Lars Fiske eller Ingebjørg Jensen, som i flere album har skildret barns opplevelser av andre verdenskrig, men det er Kristian Krohg-Sørensen som nå er norske tegneseriers fremste historiker. Nylig utgitte Den russiske revolusjonen rensker vekk mulige motforestillinger til den posisjonen. Her skildrer han revolusjonsåret 1917 kortfattet og pedagogisk, men også nært og livaktig.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Sivilisasjonen som friluftseksperiment

Default thumbnail
Neste sak

Filmisk set - desember

Andre saker om Tegneserie

Amerikas delte stater

Amerikanerne kutter all kontakt med omverdenen og bygger en festning rundt landet. En radikalisert venstreside tyr

Alternativ anerkjennelse

På årets tegneseriefestival i Angoulême demonstrerte franske serieskapere mot stadig vanskeligere levekår. Siden 1990-tallet har alternative

Til siste mann

Pandemier har gang på gang utslettet samfunn i tegneseriene. Særlig går det hardt utover menn når

Brecht i Brooklyn

Han har fortolket Romeo og Julie med graffiti og ghettoblastere, men med sitt nye kulturkritiske magasin

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.