Koden fra Damaskus

Storpolitisk spill, intern rivalisering og en kjærlighetshistorie med ni liv, masker og pokerfjes. Spionserien Le Bureau er tilbake med fjerde sesong.

Foran graven til skuespillerinnen Jean Seberg (1938–1979) på Cimétière du Montparnasse møtes to røslige karer. «Great actress», sier den ene, Bashar al-Assads fetter Hachem, som er i Paris for en hemmelig sonderingsrunde med deler av opposisjonen. Syreren beundrer Seberg især i Godards Til siste åndedrag fra 1959. Hachems samtalepartner, CIAs Peter Cassidy, erklærer at han har drømt om Seberg siden han var ti. Hvem fantaserer du om? spør Cassidy. Av og til Nadia El Mansour, svarer Hachem. Men hun er ikke så presentabel for øyeblikket. CIA-agenten repliserer kynisk: Hvis varen er skadet, kan den tape seg i verdi. Skal Bashar-regimet gå med på amerikanernes forespørsel om å løslate Nadia, må USA bombe en bestemt by innen sju dager. Byen er ikke IS-kontrollert, svarer amerikaneren. For oss er de terrorister alle sammen, repliserer Hachem. Vi går aldri med på å redde fetteren din, svarer Cassidy. Hvorpå Assads slektning henviser gåtefullt til Jean Sebergs sluttreplikk fra Til siste åndedrag: «Qu'est-ce que c'est, 'dégueulasse'?». Det er speilkrig foran gravstøtten: Hvem eller hva er mest dégueulasse, mest motbydelig, i verden?

Syriske Nadia El Mansour er et sentralt omdreiningspunkt i den franske serien Le Bureau des Légendes, mer kjent som «Le Bureau», om etterretningstjenesten DGSE (Direction générale de la sécurité extérieure). I tre sesonger har serien vært en stor suksess med sin tematisering av konflikten mellom fornuft og følelser med den syriske borgerkrigen som bakteppe. Le Bureau bekrefter i plott og stil det franske unntak og har innslag av sjangerfornyelse, men ligner samtidig i enkelte spenningsgrep på Homeland, og i persontegning og relasjonsbeskrivelser faktisk til tider på Mad Men. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Fatale fordommer i 1938

Neste sak

California-effekten

Mer TV

En søyle av integritet

Peter Morgan holder opp et smigrende speil for sin dronning, en monumental hyllest som bekostes av hennes nærmeste. De får jobben med å gestalte den menneskelige dårskap hun holdes for god for i The Crown.

Første rad i det politiske slakteriet

Med vidd og slagferdighet har satireserien Veep skildret det taktiske spill i Washington D.C. gjennom seks sesonger. Den har imponerende nok opprettholdt nivået, og kan nesten klandres for å være altfor vittig.

Nerdenes passive revolusjon

«Nerd» har siden 1950-tallet betegnet den del av kullet som ikke regnes som med i de varierende ungdomsbevegelser. Selv om termen fremdeles brukes nedsettende, sørger tv-serier som Chuck Lorres Big Bang Theory for at flere regner vår tid som nerdenes tidsalder. Hva har skjedd?

Deng i beste sendetid

For kinesere flest er Deng Xiaoping kommunist­lederen som åpnet landet for velstand og kapitalisme. Dette bildet gjør landets ledere alt for å holde fast på. Det siste er en overraskende populær tv-serie.

God reklame

Mad Men er på sitt beste en perfekt blanding av seriøst drama og såpe. I den nyeste sesongen kombineres det vittige eller rasende morsomme med en mørk, melankolsk vrangside i portrettet av tiåret som endret verden.

0 kr 0