Lukrativ subversjon

Rockstar Games lanserte nylig spillet Red Dead Redemption 2 til stor begeistring verden over. Spillselskapet som kaller seg antikapitalistisk hylles for sin subversive innstilling –
og håver inn på det.

Da skottene Samuel og Dan Houser startet Rockstar Games i 1998 som et datterselskap av Take-Two Interactive, ble dataspill fortsatt sett som uinteressant ungdomsunderholdning. Etter hvert som markedet ekspanderte til et mer voksent publikum, begynte Rockstar å lage spill som fikk mye oppmerksomhet for sin originalitet og vilje til å provosere. I de forskjellige versjonene av Grand Theft Auto (GTA) spiller du en kriminell i et åpent urbant univers. Spillet skapte mye debatt da det kom. Det ble anklaget for å oppfordre til kriminalitet og vold, og brødrene Houser fikk raskt et djevelsk rykte de har vært flinke til å dyrke.

De to forretningsmennene skjønte raskt at for å vinne et publikum som lignet dem, holdt det ikke med meningsløs tidtrøyte. Spillene ble laget som kunstverk med store investeringer (over 250 milliarder dollar for GTA V) og et omfattende kunstnerisk arbeid. «Det var for et publikum vi så at fantes», forklarer Dan Houser. «Folk som spiller videospill, leser bøker og liker musikk.» (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Rojava fanget mellom kompromiss og utopi

Neste sak

Økokrigen som forestilling og virkelighet

Andre saker om Dataspill

Føler seg hjemme i Canada

Canada er verdens tredje største dataspilløkonomi. Skattefordeler og subsidier har fått de store spillselskapene til å

Simulert realisme

Vestlige dataspill hevder de er hyperrealistiske. Men dette er ikke realisme i streng forstand, snarere en

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.