Gullkalv med voksesmerter

The Righteous Gemstones er satire som ikke går for gapskratten, men heller det pussige, småkjeklende familiedramaet og renkespillet i kulissene bak de pompøse seremoniene.

Det er ikke uventet at grådighet er et av de erklærte bimotiv for HBO-serien om familien Gemstone, som tjener rått på tv-sendt evangelisering og massedåp i en nær sagt industriell skala. Mye vil som kjent ha mer, og kristenfolk er åpenbart et lukrativt marked. I grådigheten ligger hykleriet i kim, og med det har vi seriens to kilder til dissonans. Motsetningen mellom verdslige drifter og den fromme fasade kan knapt kalles noen intellektuell nyvinning. Tvert om har sladderpressen levd av denne friksjonen så lenge vi har hatt den. Den umiddelbare innvending man måtte ha overfor en satire på karismatiske evangelisters bekostning, er om det er særlig å hente fra en materie som er fullkomment parodisk i utgangspunktet.

Komedier er heldigvis ikke bundet til det opplysningsimperativ som ligger innbakt i mer skolastiske definisjoner av satire, som utheving av misforhold, avsløring og «Hør nå her!». Selv om vi sikkert kan trekke både innsikt og klokskap av Chaplin og Keaton, av Peter Sellers eller Dave Chappelle, er det ikke visdommen deres som trekker oss mot lerret eller skjerm. Hva de enn måtte ha å lære oss ville nok falt på steingrunn om de ikke fikk oss til å le. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Ulikhet for arveloven

Neste sak

Indre og ytre datatrusler

Mer Serie

Avkortet ungdomstid

François Ozons Sommeren '85 og HBO-serien It's a Sin tar oss tilbake til åttitallet og tidens vilkår for homofil kjærlighet. It's a Sin har dessuten aids på dagsorden, og viser hva den nifse sykdommen gjorde med liv, helse og omgangsform.

Når verden kolliderer med idealene

Bryan Cranston har snart gjort det til en egen kunstart å gestalte den vanlige mann på altfor dypt vann, en som må balansere infernalsk motstridende hensyn, med tilværelsen og til tider livet som innsats.

Ungt blod i City

Det kan tenkes at en ny art er i ferd med å innta verdens finanssentre. Det kan også være at originaliteten til serien Industry simpelthen ligger i det at vi ikke har sett tv-serier om unge mennesker som jobber i en investeringsbank tidligere. Det var uansett på høy tid.

Bioteknologiens forlokkelser

Fiksjon og virkelighet er vanskelig å skille fra hverandre i bioteknologiens verden, kanskje fordi teknologien gjør selve virkeligheten foranderlig og oppløser naturens begrensninger. En ny tv-serie setter søkelys på biohackingens farer, men tar samtidig del i normaliseringen av en løpsk teknologi.

0 kr 0