En evangelikal kristen og Bolsonaro-tilhenger ber foran presidentresidensen i Brasília, Palácio da Alvorada, 5. april. FOTO: ADRIANO MACHADO, REUTERS / NTB SCANPIX.
/

Brasils mediereligiøse kompleks

I 1989 lurte brasilianske Edir Macedo menigheten sin til å gi ham penger til å kjøpe RecordTV. Gjennom tv-kanalen har han sikret seg en betydelig politisk innflytelse, som for to år siden bidro til at Jair Bolsonaro ble landets president.

Halv seks på morgenen i lokalene til militærpolitiets 22. bataljon i Rio de Janeiro tar et tv-team på seg skuddsikre vester. I teamet er stjernejournalisten Ernani Alves fra programmet Cidade Alerta («By på vakt»), som sendes tidlig på kvelden fra mandag til lørdag. Programmet tar opp kriminalitet fra alle mulige vinkler: I to timer vises reportasjer om alt fra de grusomste voldtekter til små innbrudd. Tonen er sensasjonalistisk, og de gode går alltid i uniform. Cidade Alerta har de høyeste seertallene på RecordTV, landets nest største tv-kanal ut fra geografisk dekning.

Ifølge en rapport organisasjonen ANDI har laget sammen med Brasils føderale påtalemyndighet,1«Violações de direitos na mídia brasileira», ANDI – comunicacão e Direitos, sammen med Intervozes og den føderale påtalemyndigheten for borgernes rettigheter, Brasília, 2016. har Cidade Alerta brasiliansk rekord i å bryte loven på tv. Blant lovbruddene er manglende overholdelse av uskyldspresumpsjonen og rettslige beslutninger, eksponering av mindreårige, oppfordring til kriminalitet, hatprat, brudd på retten til å tie, og psykisk tortur. «Tankegangen deres er: ‘En god banditt er en død banditt’. De overser politivold og forsvarer overdreven maktbruk. Kort fortalt, den samme retorikken som president Jair Bolsonaro har brukt i en årrekke», sier antropologen Olivia Bandeira, som er koordinator i ytringsfrihetsorganisasjonen Intervozes.

RecordTV sender ikke bare programmer om banditter og voldtektsmenn. Kanalen gir også plass til pastorene i Igreja Universal do Reino de Deus («Den universelle kirke av Guds Rike»), som ber seerne om å be mens de tar innover seg dramaet de akkurat har fått se. For RecordTV er eid av Edir Macedo, grunnlegger og biskop for denne kirken som er Brasils tredje største evangeliske kirke (i antall medlemmer) og til stede i 95 land.

Børs og katedral

Bak sin asketiske fasade er Macedo (75) en nådeløs forretningsmann. Amerikanske Forbes anslo i 2015 at han hadde en formue på 1,9 milliarder real (4,5 milliarder kroner). I 1977 åpnet han sin første kirke i et tidligere begravelsesbyrå, og ikke lenge etter skaffet han seg et radioprogram, og senere et tv-program, for å tiltrekke seg medlemmer. I 1989 kjøpte han vanstyrte og gjeldstyngede RecordTV, som opprinnelig ble startet i 1953. Han ba sine kirkemedlemmer om donasjoner for å skaffe de 45 millioner dollar tv-kanalen kostet.

Kjøpet var innom rettsvesenet i tretti år før saken ble foreldet i fjor, uten at det ble konkludert om kjøpet hadde gått for seg på lovlig vis eller ikke. «Macedo solgte ideen til sine medlemmer om å ha en evangelikal tv-kanal, en kanal uten pornografi og alkohol. Men så snart han var blitt eier, laget han en helt vanlig kommersiell kanal, og satte seg som mål om å rive storkanalen Globo ned fra tronen», forklarer journalisten Gilberto Nascimento, som har skrevet en bok om Macedo.2Gilberto Nascimento, O Reino, Companhia das Letras, São Paulo, 2019.

RecordTVs sendeflate tidlig på morgen og sent på kvelden er reservert Den universelle kirke av Guds Rike. Sendeflaten er langt fra gratis. Hele 30 prosent av tv-kanalens inntekter er betaling fra kirken for disse dårlige sendetidene – og det er kirkens medlemmer som betaler. På ti år har rundt 2,3 milliarder real (3,8 milliarder kroner) blitt overført fra kirken til RecordTV, mens kirkens sending er blitt dyttet stadig lenger ut i natta, en vanligvis billig sendetid. Nascimento mener dette uheldige båndet mellom kirken og tv-kanalen skyldes Brasils manglende medieregulering: «Macedo forsvarer prisen på sendetidene til Universalkirken med å forsikre om at Record er uavhengig av kirken og at den selv velger om den vil betale for dem. Men det er ikke sant: Record er ikke uavhengig av Universalkirken.»

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

På tretti år har Record-konsernet vokst side om side med Universalkirken, som ifølge statistikk fra Brasils institutt for geografi og statistikk (IBGE) hadde 1,8 millioner medlemmer i 2010, over 5000 kirkebygg og 10 000 pastorer i Brasil. Record-konsernet er blitt et medieimperium med en rekke radiokanaler, 17 tv-kanaler, fire nettportaler (som den evangelikale videotjenesten UniverVideo) og Brasils tredje største avis, Correo do Povo. Konsernet har også kjøpt 49 prosent av aksjene i banken Renner og leverer tjenester knyttet til produksjonen av audiovisuelt innhold (transport, forsikring, catering). På sin side eier Den universelle kirke av Guds Rike konsernet Rede Aleluia, som med sine 64 radiostasjoner dekker 75 prosent av landet, forlaget Unipro, plateselskapet Line Records, en tv-kanal på nett og gratisavisen Folha Universal med et opplag på to millioner – til sammenligning har den største betalingsavisen, Folha de São Paulo, et opplag under 330 000.

Intervju framfor debatt

Etter at Bolsonaro ble president i fjor har Record-konsernet blitt hoveddestinasjon for føderale annonsemidler, ifølge gravejournalistikkbyrået Publica.3Mariama Correia og Bruno Fonseca, «Governo gastou mais de R$ 30 milhões em rádios e TVs de pastores que apoiam Bolsonaro», Publica, São Paulo, 15. juni 2020. Før han tiltrådte var de føderale annonsebudsjettene fordelt ut fra publikum. I fjor kjøpte de føderale myndighetene annonseplass hos RecordTV for 30 millioner real (49 millioner kroner). Det var langt mer enn hos to andre store evangelikale kirker: 741 000 real hos mediene til Sara Nossa Terra og 472 000 real hos mediene til Guds forsamling. Tv-kanalen Globo har gått fra å være destinasjon for 48,5 prosent av føderalstatens annonsekjøp i 2007 til 16,3 prosent i 2019, selv om kanalen fortsatt er Brasils største med 35 prosent av tv-seerne. RecordTV, som i snitt har 13,1 prosent av seerne, gikk på to år fra 26,6 prosent av statens annonsebudsjett i 2017 til 42,6 prosent i 2019.

RecordTVs støtte til Bolsonaro i presidentvalget var så åpenlys at valgmyndighetene gjennomførte en granskning, som endte med at Bolsonaro ikke ble straffet. Bolsonaro er ikke en spesielt god debattant og nektet derfor rett og slett å stille til debatt mot sin motstander i presidentvalgets andre runde, Fernando Haddad fra Arbeiderpartiet (PT). Han deltok heller ikke i den siste valgdebatten i første runde med de sju andre kandidatene, og unnskyldte sitt fravær med at han var for redusert etter knivangrepet han var blitt utsatt for en måned tidligere. Men mens denne debatten gikk på Globo, sendte RecordTV et eksklusivt 30 minutter langt intervju med Bolsonaro. «Han fikk snakke om ideene sine og angripe motstanderne uten noen kritiske innvendinger. For Bolsonaro, som bare hadde fått tildelt ti sekunder offisiell taletid i kandidatdebatten fordi han representerte et lite parti, var dette intervjuet himmelsendt», sier mediekommentatoren Mauricio Stycer i Folha de São Paulo. Noen dager før det «himmelsendte» intervjuet hadde Macedo erklært sin støtte til Bolsonaro på sosiale medier.

Kristus og kriminalitet

Så snart Macedo hadde kjøpt RecordTV kastet han seg inn i det politiske spillet. Først ga han sin støtte til ulike lokalpolitikere i São Paulo, men utvidet raskt blikket til føderale politikere og presidentkandidater. I 2005, under den første perioden til Luis Inácio «Lula» da Silva (PT), startet han også et politisk parti, Republikanerne (PRB), som straks havnet i regjering.

«Macedo har støttet alle regjeringene, uansett politisk farge», sier Suzy Dos Santos, professor i kommunikasjon ved Det føderale universitetet i Rio de Janeiro. «Han kjempet mot Lula, men da Lula vant ble partiet hans med i regjeringskoalisjonen. Han var også med i Dilma Rousseffs regjering inntil hun ble avsatt i 2016, da partiets representanter stemte for å kaste henne. De fant seg umiddelbart til rette i overgangsregjeringen til Michel Temer, Rousseffs tidligere visepresident. Med Bolsonaro er den ideologiske nærheten nå mye større.»

I boka Sempre foi pela familia: Midias e politicas no Brasil (2017), som hun har skrevet sammen med kollega Janaine Aires om forholdet mellom mediene og politikerne i landet, viser Dos Santos at de fleste av PRBs representanter er med i Den universelle kirke av Guds Rike, eller er medieskikkelser i Record-konsernet, eller begge deler: «Universalkirken, RecordTV og PRB framstiller seg vanligvis som uavhengige, på tross av den notoriske forbindelsen. I virkeligheten er Record-konsernet et politisk springbrett for partiet.»

Allianse mellom Bolsonaro og Macedo

I 2006 klarte ikke PRB å få valgt inn en eneste representant i parlamentet. Nå er det parlamentets åttende største parti med 32 representanter: 14 av dem har vært eller er ennå framtredende personer i RecordTV. Partiet har også styrt Rio de Janeiro siden 2006 med ordfører Marcelo Crivella. Han var minister i Rousseffs regjering, er Macedos nevø, biskop i Universalkirken og gospelsanger – et yrke som har gitt ham mye eksponering i konsernets medier.

PRBs partileder Marcos Pereira var lenge visedirektør i RecordTV og senere næringsminister i Temers regjering. Nå er han visepresident i deputertkammeret, hvor han har ambisjoner om å bli president innen 2021 – en nøkkel-posisjon i Brasil ettersom enhver avsettelsessak mot presidenten vil måtte gå gjennom ham. Med Pereira ved spakene trenger ikke Bolsonaro uroe seg for de over femti sakene han har fått mot seg.

I mars ble to av Bolsonaros sønner, Flavio (senator) og Carlos (byråd i Rio de Janeiro), med i PRB, sammen med moren deres, Rogéria Braga, som stiller som Crivellas viseordførerkandidat i kommunevalget i år. Alliansen mellom familiene Bolsonaro og Macedo vil i så fall offisielt bli forseglet i byen kjent for sin gigantiske kristusstatue og organiserte kriminalitet.

Oversatt av redaksjonen

Anne Vigna er journalist. Bor i Rio de Janeiro.

Fotnoter[+]

Forrige sak

Pinserepublikken Nigeria

Neste sak

Hvit flukt

Mer Brasil

Bolsonaros astrolog

Bak valgseieren til Jair Bolsonaro i oktober 2018 finner vi en tidligere astrolog og rabiat antikommunist

Hvem eier Amazonas?

Ideen om klimaintervensjon for å hindre at den brasilianske presidenten overlater regnskogen til jordbruksgigantene møter motstand

Korrupsjonsmisbruk i Brasil

Med tvilsomme metoder la den brasilianske dommeren Sérgio Moros partiske korrupsjonsetterforskning veien åpen for ytre høyre

0 kr 0