Religion

Opus Deis nye medierevolusjon

Den katolske organisasjonen Opus Dei hadde lenge rykte for å være en sekt av mørkemenn. Medlemmene hadde taushetsplikt, og koblingen til geistlige og verdslige maktsentre virket skumle. Men det var før organisasjonen endret mediestrategi. Endringen var så virkningsfull at de selv klarte å vende de verste framstillingene i bøker som Da Vinci-koden til sin fordel. Men hva er kjernen i organisasjonen, bak det nye mediebildet?

Nyliberal evangelisme

På 90-tallet var Uganda et forbilde for kampen mot aids i Afrika. Men trenden snudde samtidig som den angloamerikanske pinsebevegelsen bredte om seg. De siste årene har «korstog» og menigheter med selsomme navn avløst hverandre. De evangeliske misjonsorganisasjoner har vunnet fram på alle samfunnsområdene og beleiret det offentlige rom. Gjennom presidentens kone, Janet Museveni, har de blitt en mektig politisk aktør. Bevegelsen er moralsk aggressiv, men øredøvende taus i samfunns- og miljøspørsmål. Men nå rystes landet av stadig flere religiøse skandaler. Religion har blitt et marked der pastorer slåss om kundene, og flotter seg med overdådig forbruk.