De glemte filmpionerene

De mange kvinnelige regissørene og manusforfatterne som deltok i stumfilmens gullalder har i stor grad blitt forsømt av filmhistorien. Blant dem var Lois Weber, som tok opp samfunnskritiske temaer og amerikanske kvinners hverdag.

september 2020
Mary MacLaren i kortfilmen Shoes (1916), et av de få av Lois Webers verk som kan ses i dag. FOTO: MILESTONE FILMS.

Et år etter filmens fødsel regisserte den franske 23-åringen Alice Guy La Fée aux choux («Kålfeen», 1896). Med det 51 sekunder lange verket både lagde hun filmhistoriens første fantasy og ble den første kvinnelige filmskaperen. De neste tjue årene var hun regissør i Frankrike og USA, hvor hun sammen med ektemannen Herbert Blaché startet et filmstudio utenfor New York. Hun regisserte flere hundre kortfilmer og noen få spillefilmer før hun gikk konkurs og måtte kaste inn håndkleet, da hun ikke had-de sett at filmens framtid var i Hollywood.

Guy var lenge oversett, neglisjert og glemt. I andre bind av det klassiske filmhistoriske verket Histoire générale du cinéma (1947) ble filmene hennes sågar tilskrevet andre regissører. Men i 2018 fikk hun en pris oppkalt etter seg (for årets beste kvinnelige franske regissør, opprettet for å bøte på kvinnenes underrepresentasjon i andre prisutdelinger), samtidig som det kom en amerikansk dokumentar om henne, Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché av Pamela R. Green, der skuespiller Jodie Foster har fortellerstemmen. Denne sene anerkjennelsen endrer likevel ikke den gjengse forestillingen om stumfilmens glansdager som en verden utelukkende bestående av menn, der Alice Guy kun klarte å gjøre seg bemerket på grunn av sitt eksepsjonelle talent.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal