Kombinasjonskunstneren

I en alder av 90 år er Jean-Luc Godard fortsatt en av Europas mest markante filmskapere, etter nærmest å ha revolusjonert filmkunsten på 1960- og 1970-tallet med en hardkokt sjangerstil, ukonvensjonelle kvinneportretter, radikalisme og anti-fiksjon.

desember 2020
Jean-Paul Belmondo og Jean Seberg i Jean-Luc Godards debutfilm Til siste åndedrag (1960).

Enkelte føler ennå ærefrykt og beven når navnet hans blir nevnt, men for den allmenne populasen er han i beste fall et vagt rykte fra den gang verden ennå var ung og moderne. 90-årsjubilanten Jean-Luc Godard ble født 3. desember 1930 på Seinens venstre bredd. I alle år har hans identitet vært knyttet til både Paris og regionen rundt Genèvesjøen i Sveits. Godard er navnet til den sveitsiske farssiden. Paul Godard var lege. Den fransk-sveitsiske morsslekten Monod er en bankierfamilie som også rommer forskere og kunstnere. Skuespilleren Anna Karina, Godards ektefelle og stjerne i fem–seks år, fikk navnet til hans avdøde mor, Odile Monod, i Outsiderbanden (1964).

Jean-Luc ble tidlig interessert i litteratur, musikk, maleri og foto, og han skulle til slutt lande på kombinasjonskunsten film. Han ble først filmkritiker i Cahiers du Cinéma under pseudonymet Hans Lucas. Fra 1955 lagde han en stripe kortfilmer, før han debuterte med en helaftens spillefilm, Til siste åndedrag, i mars 1960, kort tid etter debutfilmene til nybølge-kollegene Claude Chabrol og François Truffaut. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal