Jean-Paul Belmondo og Jean Seberg i Jean-Luc Godards debutfilm Til siste åndedrag (1960).

Kombinasjonskunstneren

I en alder av 90 år er Jean-Luc Godard fortsatt en av Europas mest markante filmskapere, etter nærmest å ha revolusjonert filmkunsten på 1960- og 1970-tallet med en hardkokt sjangerstil, ukonvensjonelle kvinneportretter, radikalisme og anti-fiksjon.

Enkelte føler ennå ærefrykt og beven når navnet hans blir nevnt, men for den allmenne populasen er han i beste fall et vagt rykte fra den gang verden ennå var ung og moderne. 90-årsjubilanten Jean-Luc Godard ble født 3. desember 1930 på Seinens venstre bredd. I alle år har hans identitet vært knyttet til både Paris og regionen rundt Genèvesjøen i Sveits. Godard er navnet til den sveitsiske farssiden. Paul Godard var lege. Den fransk-sveitsiske morsslekten Monod er en bankierfamilie som også rommer forskere og kunstnere. Skuespilleren Anna Karina, Godards ektefelle og stjerne i fem–seks år, fikk navnet til hans avdøde mor, Odile Monod, i Outsiderbanden (1964).

Jean-Luc ble tidlig interessert i litteratur, musikk, maleri og foto, og han skulle til slutt lande på kombinasjonskunsten film. Han ble først filmkritiker i Cahiers du Cinéma under pseudonymet Hans Lucas. Fra 1955 lagde han en stripe kortfilmer, før han debuterte med en helaftens spillefilm, Til siste åndedrag, i mars 1960, kort tid etter debutfilmene til nybølge-kollegene Claude Chabrol og François Truffaut. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Tårenes land

Neste sak

Trumpisme uten trump

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

Avkortet ungdomstid

François Ozons Sommeren '85 og HBO-serien It's a Sin tar oss tilbake til åttitallet og tidens vilkår for homofil kjærlighet. It's a Sin har dessuten aids på dagsorden, og viser hva den nifse sykdommen gjorde med liv, helse og omgangsform.

0 kr 0