Nyhetskrigen i Afrika

Det siste tiåret har flere stormakter økt medienærværet sitt i Afrika, av både kommersielle og politiske grunner. Det har utløst en regelrett propagandakrig, hvor aktørene forsøker å fremme sine interesser og sverte konkurrentene.

Siden 2004 har Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan foretatt 58 offisielle reiser til Afrika og vært innom 32 hovedsteder på kontinentet. Nå planlegger Tyrkia å trappe opp mediesatsningen sin i Afrika. Her fra det tredje Tyrkia-Afrika-toppmøtet i Istanbul 18. desember 2021. Foto: Xinhua / NTB.

I mai var diplomater og journalister fra 45 afrikanske land samlet i Istanbul for det første tyrkisk-afrikanske medietoppmøtet. Målet var ifølge den tyrkiske presidentens kommunikasjonsdirektør, Fahrettin Altun, å styrke både mediesamarbeidet og landenes omdømme. Altun mente at hans eget land var blant dem som var «mest utsatt for ærekrenkelser og løgner». For å bøte på denne situasjonen annonserte han at Tyrkia ville opprette en «digital plattform» for det fransktalende Afrika. Det dreide seg i praksis om et nettsted knyttet til den tyrkiske offentlige kringkasteren TRT.

Slik vil Tyrkia styrke sitt medienærvær i Afrika, hvor nyhetsbyrået Anadolu allerede har kontorer i Addis Abeba (Etiopia) og Abuja (Nigeria), samt korrespondenter i Kenya. Anadolu har også annonsert at det vil åpne kontorer i Khartoum (Sudan), Mogadishu (Somalia) og Johannesburg (Sør-Afrika). TRT har siden 2014 hatt programmer på hausa og swahili, og planlegger nå å utvide programtilbudet med en satsning kalt TRT Afrika. Private tyrkiske medier er også aktive i Afrika, med støtte fra den tyrkiske staten. Siden 2017 har Natural TV sendt tv-serier og andre underholdningsprogrammer via satellitt i 18 land i Afrika sør for Sahara, blant annet Benin, Burkina Faso, Senegal, Nigeria, Ghana og Nigeria. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal