Det nye kroppsarbeidet

Å være sin egen hallik på internett krever sitt, selv om ordinære seksuelle ytelser ikke står på menyen. Nye implantater, extensions, undertøy og glitter koster, særlig for den som ikke har annen jobb. Avsmak og empati sjongleres i Agathe Riedingers lovende debutfilm.

juli 2025
Livet må da ha mer bling å by på enn dette? Liane (Malou Khebizi) i en kontemplativ stund. Foto: Another World Entertainment.

Imponerende oppvekstskildringer drar veksler på barnets oppdagelse av verden samtidig som barnet begynner å ta mål av seg til diverse voksenroller, med varierende hell. I alle tilhørende feilsteg og triumfer ligger en åpenbar tiltrekningskraft for de mange bøker, filmer og serier om disse formende år. De unges famlende valg av adferd og positurer, deres sjargong og verdier, er som kjent respons som fortjent på kulturen de vokser opp i.

Så også i Agathe Riedingers langfilmdebut Diamant brut, som den heter på fransk, hva vi nordmenn kaller en uslepen diamant, nesten en like god norsk tittel som Wild Diamond. Hovedrollen Liane (Malou Khebizi) er en ung dame som strutter av popkulturell tilpasningsdyktighet. Mer presist: Hun buler av det, med noen av disse absurd overdimensjonerte silikonanretningene som reiser spørsmålet om hvorvidt plastiske kirurger burde hatt en forberedende eksamen i proporsjoner før de fikk praktisere. Den gamle reklameslogan «one size fits all» blir åpenbart tatt svært bokstavelig. (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal