Ser man tilbake på et drøyt hundreårs filmhistorie, blir det påtagelig hvordan avsløring – fenomenet, metoden, sensasjonen – fikk et tiltagende fokus gjennom 1900-tallet: Mordmysteriets «Det var butleren!» har sine avarter over et vidt spekter, fra besteborgeren som blir outet som overgriper (Festen, 1998), til konkret demaskering, som den arabiske kvinnen som tar av ansiktet, en maske, og viser seg å være en mann (Naked Lunch, 1991).
Å vise slør som dras til side, også i overført betydning, er åpenbart en velegnet oppgave for et visuelt medium, men en kan også se hvor virksom denne forestillingen ble i offentligheten for øvrig: trangen til å finne, grave opp det egentlige, se artisten eller politikeren som privatperson, bak fasaden, dypest sett, innerst inne. (…)
Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal