Maskefall

Kvinne viser seg å være mann, makthaver viser seg som korrupt, og ser man en klovn, forventes det at han gråter en skvett. Gjennom 1900-tallets filmhistorie ble fenomenet avsløring noe av en besettelse.

august 2025
Og kvinnen rommet en mann: Roy Scheider i dette tilfelle. Fra David Cronenbergs Naked Lunch (1991).

Ser man tilbake på et drøyt hundreårs filmhistorie, blir det påtagelig hvordan avsløring – fenomenet, metoden, sensasjonen – fikk et tiltagende fokus gjennom 1900-tallet: Mordmysteriets «Det var butleren!» har sine avarter over et vidt spekter, fra besteborgeren som blir outet som overgriper (Festen, 1998), til konkret demaskering, som den arabiske kvinnen som tar av ansiktet, en maske, og viser seg å være en mann (Naked Lunch, 1991).

Å vise slør som dras til side, også i overført betydning, er åpenbart en velegnet oppgave for et visuelt medium, men en kan også se hvor virksom denne forestillingen ble i offentligheten for øvrig: trangen til å finne, grave opp det egentlige, se artisten eller politikeren som privatperson, bak fasaden, dypest sett, innerst inne. (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal