Filmkulturens metamorfoser

Mens strømmetjenestene setter standarden for filmopplevelsen, forvandler sosiale medier kritikken. Hva er egentlig igjen av den engasjerte og intellektuelle kjærligheten til den syvende kunstformen?

oktober 2025
Filmskaperen og -kritikeren François Truffaut. Foto: Alamy.

En «stor begivenhet for cinefile», sa filmmagasinets daglige leder da Cahiers du cinéma i juni gjorde hele arkivet sitt tilgjengelig på nett i samarbeid med Google Arts & Culture. Portalen er utvilsomt vellykket. Den er brukervennlig, full av illustrasjoner og beriket med tidligere upubliserte artikler. Men oppmuntrer den til å gjenoppdage cinefilien, den engasjerte, lidenskapelige og intellektuelle filmkulturen som var særlig framherskende i Frankrike og miljøet rundt Cahiers?

Å bla i de digitaliserte utgavene av det legendariske filmmagasinet Cahiers (startet i 1951) er en hyggelig reise tilbake i tid, og kan minne om den oppslukende opplevelsen det er å besøke Italias nasjonale filmmuseum i Mole Antonellina i Torino – det er nesten så man kunne gått ut av nettarkivet med et bærenett eller en innrammet plakat av en gul forside fra magasinets storhetstid. (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal