Frihet som varemerke

Det største som har skjedd i media de siste tjue årene er ikke kabel-TV, Internett og Madonna. Det er konsentrasjonen av makt i en global medie- og kulturindustri.

juni 2003

Til forskjell fra Microsoft, får monopolene i TV, film og presse spøke i fred. Time Warner og Disney fordoblet sine inntekter bare fra 1994 til 1996. Når samme eller samarbeidende aktører driver både produksjon, distribusjon og kringkasting, forsvinner medienes uavhengighet. At folk har sluttet å tro på alt de ser og hører, inspirerer til mer aggressive strategier fra selskapene, mens de stadig utgir seg for å fremme ytringsfrihet og valgfrihet.

Frankfurterskolens Max Horkheimer og Theodor W. Adorno kritiserte kultursektorens industrialisering allerede i 1947. I essayet Kulturindustri beskriver de en verdenshistorie som aldri har nådd opplysning, men returnert til mytologi, med reklamen som forbilde. Kulturindustrien skaper behov, og gir inntrykk av at den kan tilfredsstille dem. Den avviser kritikk ved å utgi seg for å være uskyldig underholdning, ikke ulikt journalister som «bare forteller sannheten». (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal