«Fire ganger den føderale skatten»

I en artikkel som vakte oppsikt, tok Ray Stannard Baker avstand fra jernbaneselskapenes fremgangsmåter:

august 2003

Jernbaneselskapene har større innflytelse over folkets skjebne enn De forente staters regjering. (…) En frakttariff er en skatt som avkreves for hver munnfull mat vi spiser, hvert plagg vi går med, hver planke i huset vårt, hver skuff koks vi brenner. Ingen skatt er så universell eller så tung. I Amerika betaler hver innbygger gjennomsnittlig syv dollar i året for å dekke den føderale regjeringens utgifter. Dette dekker både hæren, marinen, underskuddet i postverket og byggingen av Panama-kanalen, og det sikrer at hele administrasjonsmaskineriet fungerer: Presidenten, Kongressen og Høyesterett. Jernbaneskatten koster på sin side hver mann, hver kvinne og hvert barn 26 dollar i året, fire ganger den føderale skatten. Styrelederne i jernbaneselskapene og deres styremedlemmer er i virkeligheten skatteoppkreverne ute blant folket. Jernbanene er nemlig ikke – og har aldri vært – privat eiendom på samme måte som en bondegård eller en kolonialbutikk er det. De er veier. (…) Jernbanebaronen ilegger ikke skatt på en rettferdig måte. Han sørger for at vennene hans – folk som Rockefeller, Armour og andre av samme sort – betaler lite, mens han legger spesielt tunge satser på bonden, sjefen for den lille industribedriften, den uorganiserte massen av produsenter og forbrukere. Jernbanebaronen bruker altså sin enorme makt til å drive utpressing. (…) Dette diskriminerende systemet har gitt de mennene som dominerer oksekjøttrusten i Chicago, spesielle rabatter og andre fordeler, som de benytter til å presse små bedrifter til konkurs – små bedrifter som produserer emballasje til kjøttet og som tidligere gikk med overskudd. Dermed konsentreres hele denne sektoren til de store, usunne storbyslakteriene. Og det var ved å betale de små oppdretterne dårlig, samtidig som de tvang forbrukerne til å betale mer, at slakterieierne bygget opp de kjempemessige formuene sine.



Hentet fra «Railroad rebates», McClure, desember 1905. Hentet fra Judith og William Serrin: Muckraking: The Journalism That Changed America, New Press, New York 2002.


(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal