Fra magasin til magasin

På to århundrer er et nytt menneske blitt skapt: forbrukeren, og pressen har vært en avgjørende faktor i denne skapelsen.

Forbrukersamfunnets historie kan ses som en historie om stadig flere bilder av forbruksvarer. Den kontinuerlige veksten i slike bilder siden 1800-tallet utslettet de tidligere tidenes psykologiske selvforsyning. Bildene lot forbruksvaren erobre sinnene med sin virtuelle tilstedeværelse i hverdagen. Stadig nye visuelle medier – aviser, kataloger, magasiner, litografier, film – forvandlet innbyggerne i Vesten til tilskuere. Disse mediene lærte folk både å like bilder og å konsumere. De oppdro dem til forbruk med varen som et universelt tegn, et felles språk, et tilsynelatende naturgitt fenomen.

På 1800-tallet sendte næringsdrivende ut stadig flere «papirer» – kort, litografier, kataloger – for å gjøre folk kjent med deres merker og produkter. Men først da de allierte seg med pressen fikk de et mektig middel til å trenge seg inn i folks bevissthet. Journalistene viste seg å være ekstremt dyktige til å skape et publikum, et fellesskap, og å få massene interessert i sine samtaletema.
(…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Hva betyr det å behandle dyrene humant?

Neste sak

Polen kullkaster EUs miljømål

Mer Media

Fra bedøvende konsensus til lukrativ dissens

Den gylne middelvei selger ikke lenger. Tidligere levde den moderate pressen av annonseinntekter og forsøkte å nå ut så bredt som mulig. Nå må mediene kapre et mer engasjert og kravstort publikum.

Selvpromotøren

Amerikanske Edward Bernays blir i dag sett som den moderne massemanipulasjonens far. Et nærmere ettersyn viser at forestillingen om den briljante mediemanipulatoren dreier seg mer om egenreklame enn en skjult virkelighet.

Mediemisjonærene

Hvorfor er Juan Guaidó Venezuelas egentlige president? Hvor fort må den brasilianske statslederen kutte i pensjonene? Hvordan kommer peronistene til å forverre den argentinske krisen? Fra Le Monde til Financial Times kverner et knippe «Latin-Amerika-eksperter» ut politiske nyheter fra regionen som bare bekrefter deres egne kjepphester.

Angrepsmaskinen

Da Bernie Sanders begynte å seile opp som favoritt til å vinne Demokratenes nominasjonsvalg steg panikken i partieliten og mediene.

Frihandel med kanon

Den økonomiske liberalismens globale talerør er imot statlig innblanding, men ikke når det dreier seg om militærintervensjoner i utlandet. Allerede i sine første tiår ga The Economist helhjertet støtte til Det britiske imperiets blodige kolonikriger.

0 kr 0