Magasinet tok USA med storm på slutten av 1800-tallet. Pioneren Ladies’ Home Journal gikk fra 100 000 eksemplarer i 1884 til én million i 1904. FOTO: NTB.

Fra magasin til magasin

På to århundrer er et nytt menneske blitt skapt: forbrukeren, og pressen har vært en avgjørende faktor i denne skapelsen.

Forbrukersamfunnets historie kan ses som en historie om stadig flere bilder av forbruksvarer. Den kontinuerlige veksten i slike bilder siden 1800-tallet utslettet de tidligere tidenes psykologiske selvforsyning. Bildene lot forbruksvaren erobre sinnene med sin virtuelle tilstedeværelse i hverdagen. Stadig nye visuelle medier – aviser, kataloger, magasiner, litografier, film – forvandlet innbyggerne i Vesten til tilskuere. Disse mediene lærte folk både å like bilder og å konsumere. De oppdro dem til forbruk med varen som et universelt tegn, et felles språk, et tilsynelatende naturgitt fenomen.

På 1800-tallet sendte næringsdrivende ut stadig flere «papirer» – kort, litografier, kataloger – for å gjøre folk kjent med deres merker og produkter. Men først da de allierte seg med pressen fikk de et mektig middel til å trenge seg inn i folks bevissthet. Journalistene viste seg å være ekstremt dyktige til å skape et publikum, et fellesskap, og å få massene interessert i sine samtaletema.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0