Fra magasin til magasin

På to århundrer er et nytt menneske blitt skapt: forbrukeren, og pressen har vært en avgjørende faktor i denne skapelsen.

Forbrukersamfunnets historie kan ses som en historie om stadig flere bilder av forbruksvarer. Den kontinuerlige veksten i slike bilder siden 1800-tallet utslettet de tidligere tidenes psykologiske selvforsyning. Bildene lot forbruksvaren erobre sinnene med sin virtuelle tilstedeværelse i hverdagen. Stadig nye visuelle medier – aviser, kataloger, magasiner, litografier, film – forvandlet innbyggerne i Vesten til tilskuere. Disse mediene lærte folk både å like bilder og å konsumere. De oppdro dem til forbruk med varen som et universelt tegn, et felles språk, et tilsynelatende naturgitt fenomen.

På 1800-tallet sendte næringsdrivende ut stadig flere «papirer» – kort, litografier, kataloger – for å gjøre folk kjent med deres merker og produkter. Men først da de allierte seg med pressen fikk de et mektig middel til å trenge seg inn i folks bevissthet. Journalistene viste seg å være ekstremt dyktige til å skape et publikum, et fellesskap, og å få massene interessert i sine samtaletema.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Hva betyr det å behandle dyrene humant?

Neste sak

Polen kullkaster EUs miljømål

Andre saker om Media

Mediemisjonærene

Hvorfor er Juan Guaidó Venezuelas egentlige president? Hvor fort må den brasilianske statslederen kutte i pensjonene?

Angrepsmaskinen

Da Bernie Sanders begynte å seile opp som favoritt til å vinne Demokratenes nominasjonsvalg steg panikken

Frihandel med kanon

Den økonomiske liberalismens globale talerør er imot statlig innblanding, men ikke når det dreier seg om

Oppskrift på krig

Spenningen har steget dramatisk mellom USA og Iran etter at Trump trakk USA ut av atomavtalen,

Corbyn-kontroversen

Viljen til å framstille Jeremy Corbyn som en unikt ondsinnet skikkelse i britisk politikk har beseiret

0 kr 0