Renkespill i kulissene

Official Competitions skildring av innstuderingen av et filmmanus blir et elegant spill på innfallsvinkler, fordommer og fiksjonsnivåer, og setter solide spørsmålstegn ved forhastede slutninger, også hos oss i publikum.

Ende en øvelse i … «ego»? Regissøren Lola (Penélope Cruz) med stadig nye utfordringer. Den etter hvert hardt prøvede Felix (Antonio Banderas) til venstre. Foto: Ymer Media.

De argentinske auteurkumpanene Mariano Cohn og Gastón Duprat byr på et inspirert overskuddsprodukt med enkelte svakheter, sånn sett en kombinasjon vi ikke så altfor ofte strever med. Official Competition er godt, ja, riktig så snedig tenkt, men med figurer som kanskje er litt for fortenkte, strengt tatt karikerte. Sånn kan det fort bli når de er brikker i et spill som utfolder seg på flere nivåer.

Antonio Banderas og Oscar Martínez spiller henholdsvis Felix og Iván, to rivaliserende skuespillere under innstuderingen av en filmadaptasjon av en roman. Adaptasjonen skal regisseres av Lola (Penélope Cruz), mens prosjektet er initiert av en søkkrik entreprenør som vil smykke sitt ettermæle, Humberto Suárez (José Luis Gómez). Official Competition åpner litt urovekkende, på feil måte: lyden av et skjebnesvangert, hamrende klaver, til synet av infantile tegninger, deriblant av en gråtende klovn. «Sorgen bak masken», er vi virkelig på vei dit? «Klovnens tårer», slitet bak scenen? Så måpende banal er det vel ikke mulig å bli i våre dager, ikke på denne siden av latinamerikanske telenovelas eller nordkoreansk opplysningsfjernsyn? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0