Hommage som revisjon

I Rainer Werner Fassbinders filmer er man gjerne dominerende, underdanig eller begge deler, som hovedrollen i Petra von Kants bitre tårer fra 1972. François Ozon brukte femtiårsjubileet til å gjøre noen små justeringer i sin nye versjon av tyskerens kammerspill.

mars 2023
Først på hugget, så på felgen. Peter (t.h.) er ikke lenger overbevist om at Amir er glad i ham. Foto: Another World Entertainment.

Etter den skuffende Sommeren ‘85 fra 2021 er François Ozon i slag igjen, og har tatt for seg tyske Rainer Werner Fassbinder, enda en gang. Ozon gjorde seg bemerket i år 2000 med filmatiseringen av tyskerens teaterstykke Regndråper på brennende stein. For filmvenner flest er resten av karrieren kjent nok, med titler som Under sanden (2000), Swimming Pool (2003), I de beste hjem (2012) og Frantz (2016).

Franskmannen har nå gjort sin versjon av Petra von Kants bitre tårer (1972), et av høydepunktene i den hyperproduktive tyskerens karriere. Peter von Kant er grovt sett likelydende med tyskerens original: Den feterte kunstner von Kant får besøk av en venninne som har med en ung venn/inne som von Kant blir fullstendig betatt av, og tilbyr karriere og husly. Den unge vartes opp og forføres, sågar med grådig invaderende kamera under prøvefilming i Ozons versjon. Etter Metoo-bølgen kan det tenkes at yngre seere lukter Weinstein-takter lang vei etter et slikt resymé. Helt feil er det ikke, men da må det minnes om tårene i tittelen til Fassbinders original. Makt og status er flyktige greier. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal