En ny type oljesøl

Når handelsskip forliser, trues det marine miljøet ikke lenger bare av oljesøl. Med stadig større og farligere last fører forlisene til flere typer forurensning, og blant de mest skadelige er plastforurensningen.

Den srilankiske marinen fjerner plastavfall som har skylt i land etter at det brøt ut brann på konteinerskipet X-Press Pearl, noen kilometer fra havnen i Colombo, i mai 2021. Foto: Hirantha Gunathilaka / Pacific Press / Shutterstock.

Den 20. mai 2021 brøt det ut brann om bord på det singaporske konteinerskipet X-Press Pearl mens det var 18 kilometer fra Sri Lankas hovedstad Colombo. Det 186 meter lange skipet var bygget på det kinesiske verftet Zhoushan og tilhørte på den tiden singaporske X-Express Feeder, et av verdens tjue største konteinerrederi. Skipet var blitt sjøsatt bare fire måneder i forveien. Det brant i tolv dager før brannmannskap fra India og Sri Lanka klarte å slukke flammene. Etter at brannen var slukket forsøkte man å slepe skipet tilbake til havn for å berge det som var igjen av lasten, men 17. juni 2021 sank skipet med 348 tonn tungolje og 50 tonn diesel. Siden har skipet blitt liggende som en giftbombe på havbunnen utenfor Sri Lankas mest folkerike by.

Forliset åpenbarte en ny type oljeutslipp, bestående av giftige kjemikalier og plastgranulat. Når disse stoffene blir blandet, skjer det kjemiske reaksjoner med langvarige skadevirkninger for hele økosystemet. Den bakenforliggende årsaken er en stadig økende varetransport til sjøs med større og større skip.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal