En ekstremt forurensende næring

Til tross for snakk om brenselceller med hydrogen eller metanhydrater finnes det ennå ikke noe miljøvennlig drivstoff som kan drive skip over lengre avstander.

august 2025
Illustrasjonsfoto: Josiah Weiss / Unsplash.

Når Armonia legger til kai i Pireus, blander eksosen fra skipet seg med hetedisen og forurensningen i Athen. Om bord går livet sin vante gang, og passasjerene kjøler seg ned i boblebad og barer med klimaanlegg. «Selv når de ligger i ro, bruker cruiseskipene minst 500 liter drivstoff, som regel tungolje, i timen for å produsere strøm (til belysning, klimaanlegg, kjøleskap), og 2000 liter når de er til sjøs», sier Nicolas Raffin, talsperson for miljøorganisasjonen Transport & Environment i Frankrike. De 214 cruiseskipene som seilte i Europa i 2023, hadde en klimapåvirkning tilsvarende 50 000 flyreiser mellom Paris og New York, forteller han.

I tillegg til MSC Cruises er gigantene i bransjen amerikanske Carnival Cruise Line, norsk-amerikanske Royal Caribbean International og italienske Costa Crociere. Og alle disse bruker nå miljø som et salgsargument. I 2022 skrøt Royal Caribbean av at det enorme Icon of the Seas – som med 20 dekk og plass til 7600 passasjerer har blitt kalt en «menneskelasagne» – var utstyrt med motorer for flytende naturgass (LNG), som ble presentert som et «grønt drivstoff». (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal