Soft cinema: Databasen som kulturell form

Digitale medier engasjerer igjen hånden og fantasien. I filmen Mission to Earth arbeider han her med tydelige referenser til filmhistorien. Kritikk av globaliseringens ideologiske konsensus preger både Godards og Manovichs film. Soft Cinema, Texas, bygger på en stadig skiftende sammenstilling av bilder fra utvalgte verdensbyer. Manovichs har en idé om databasen som den dominerende kulturelle formen i vår tid

januar 2007

Den russiske medieteoretikeren Lev Manovich er best kjent for sine mange artikler om digitale medier og sin bok The Language of New Media (MIT 2000), men han har lenge også produsert digitale filmer og databaser. For en tid siden kom hans første DVD, Soft Cinema, med to filmer av ham selv og en lagd av den tyske computerkunstneren Andreas Kratky.

Manovichs tenkning preges av en tilbakeskuende, iblant nostalgisk, impuls som har gjort hans teorier attraktive i kunst- og computerkretser. The Language of New Media, som er kurslitteratur på utallige kurser i kunst, film og computermedier, etablerer en rekke paralleler mellom filmens tidlige år og dagens framvoksende computerprogram og grensesnitt. Ved siden av filmen utgjør det tidlige 1900-tallets avantgarder en sentral optikk for Lev Manovichs forståelse av computerteknikken. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal