Veikrysset i Kinas nye silkeveier

Kina bygger nye silkeveier på land og til sjøs for å koble seg til Midtøsten, Afrika og Europa, og midt mellom ligger Kasakhstan.

september 2017

Mellom byene Taraz og Tsjimkent sør i Kasakhstan er det ikke uvanlig å se bønder gjete dyrene sine langs splitter nye motorveier. Her begynner den vestlige delen av de nye silkeveiene i det kinesiske prosjektet «Ett belte, én vei». Planen, som mange sammenligner med den amerikanske Marshall-hjelpen i Europa etter andre verdenskrig, omfatter nye motorveier, toglinjer, havner og oljeledninger i over seksti land. Målet er å sikre Kinas eksport av varer til de store forbrukermarkedene i Europa, Afrika og Asia. Og å skape livskraftige økonomiske korridorer som kan gi ytterligere økonomisk vekst i Kina og varige diplomatiske allianser med disse landene.

Landrutene kommer ikke utenom Kas­akhstan. I 2013 valgte Kinas president Xi Jinping hovedstaden Astana som åsted for å lansere prosjektet som ble presentert i detalj på et internasjonalt forum i Beijing 14. mai i år. En motorvei vil gå fra det østlige Kina via tørrhavna i Khorgas og krysse landet fra sør til nordvest. I 2020 skal veien kobles til Vest-Europa via Moskva. En annen motorvei skal forbinde Kaukasus med Tyrkia via havna Aktau på østbredden av Kaspihavet, mens en tredje vil gå til Iran gjennom Usbekistan og Turkmenistan. Og det går allerede tog fra Kina gjennom Kasakhstan i nord. En godstoglinje mellom kystbyen Yiwu i Øst-Kina og London ble innviet i januar i år, tre år etter forbindelsen mellom Yiwu og Madrid, det symbolske startskuddet for prosjektet. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal