Fra Whitereads aktuelle utstilling på Tate Britain. © Rachel Whiteread.

Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet» inni eller rundt dem. Siden har hun lagd monumentale avstøpninger av tomrommene i hele hus. I disse dager vises en retrospektiv utstilling av verkene hennes på Tate Britain.

For snart 25 år siden lagde Rachel Whiteread (f. 1963) et verk som i dag definerer den offentlige kunstens potensial for å skildre privat erfaring, minner og hverdagsliv, og kaste lys over sosialpolitikken knyttet til sted og identitet. House, en betongavstøpning av innsiden på et lite rekkehus fra begynnelsen av 1900-tallet, sto på Londons østkant fra oktober 1993 til januar 1994. Verket bidro til at Whiteread i 1993 ble den første kvinnen som fikk Turner-prisen og fanget oppmerksomheten til medier verden over da utstillingsperioden kom samtidig med en stor debatt i Storbritannia om sosialboliger (etter Thatcher-regjeringens beslutning om å la beboerne kjøpe boligene) og den private kapitalens invasjon av byrommene.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Prisen på det uvurderlige

Neste sak

Sommer uten sladd

Andre saker om Kunst

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den

0 kr 0