Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet» inni eller rundt dem. Siden har hun lagd monumentale avstøpninger av tomrommene i hele hus. I disse dager vises en retrospektiv utstilling av verkene hennes på Tate Britain.

For snart 25 år siden lagde Rachel Whiteread (f. 1963) et verk som i dag definerer den offentlige kunstens potensial for å skildre privat erfaring, minner og hverdagsliv, og kaste lys over sosialpolitikken knyttet til sted og identitet. House, en betongavstøpning av innsiden på et lite rekkehus fra begynnelsen av 1900-tallet, sto på Londons østkant fra oktober 1993 til januar 1994. Verket bidro til at Whiteread i 1993 ble den første kvinnen som fikk Turner-prisen og fanget oppmerksomheten til medier verden over da utstillingsperioden kom samtidig med en stor debatt i Storbritannia om sosialboliger (etter Thatcher-regjeringens beslutning om å la beboerne kjøpe boligene) og den private kapitalens invasjon av byrommene.

(…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Prisen på det uvurderlige

Neste sak

Sommer uten sladd

Mer Kunst

Den kloge narrer den teatralske

Frida Kahlo og Maverick Modigliani er to vidt forskellige bud på et kunstnerportræt. Den ene konventionel og klog, den anden visuelt ambitiøs, men også rigeligt teatralsk og insisterende.

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste omveltningene i samtiden og nazismens framvekst.

Revolusjonen ifølge Chagall

Kunstrevolusjonen etter 1917 blir oftere forbundet med Kasimir Malevitsj enn Marc Chagall. Chagall bidro imidlertid også med en kunstskole hvor avantgarden møtte folket.

Hvem eier rettighetene til historisk lidelse?

Et maleri av Emmett Till, en svart tenåring fra Chicago som ble drept i 1955, har fått rasismebeskyldninger til å hagle på begge sider av Atlanteren. Striden dreier seg imidlertid ikke om rasistisk kunst, men om hvem som skal få profittere på antirasismen.

Prisen på det uvurderlige

Et lite maleri tilskrevet Leonardo da Vinci ble nylig solgt for 385 millioner euro. Munchs Skrik gikk i 2012 for 91 millioner euro. De spektakulære salgene får all oppmerksomheten, men hvert år selges mange tusen «vanlige» verk i et marked hvor ingen helt skjønner hvordan prisene blir bestemt.

0 kr 0