For snart 25 år siden lagde Rachel Whiteread (f. 1963) et verk som i dag definerer den offentlige kunstens potensial for å skildre privat erfaring, minner og hverdagsliv, og kaste lys over sosialpolitikken knyttet til sted og identitet. House, en betongavstøpning av innsiden på et lite rekkehus fra begynnelsen av 1900-tallet, sto på Londons østkant fra oktober 1993 til januar 1994. Verket bidro til at Whiteread i 1993 ble den første kvinnen som fikk Turner-prisen og fanget oppmerksomheten til medier verden over da utstillingsperioden kom samtidig med en stor debatt i Storbritannia om sosialboliger (etter Thatcher-regjeringens beslutning om å la beboerne kjøpe boligene) og den private kapitalens invasjon av byrommene.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal