Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet» inni eller rundt dem. Siden har hun lagd monumentale avstøpninger av tomrommene i hele hus. I disse dager vises en retrospektiv utstilling av verkene hennes på Tate Britain.

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet» inni eller rundt dem. Siden har hun lagd monumentale avstøpninger av tomrommene i hele hus. I disse dager vises en retrospektiv utstilling av verkene hennes på Tate Britain.

For snart 25 år siden lagde Rachel Whiteread (f. 1963) et verk som i dag definerer den offentlige kunstens potensial for å skildre privat erfaring, minner og hverdagsliv, og kaste lys over sosialpolitikken knyttet til sted og identitet. House, en betongavstøpning av innsiden på et lite rekkehus fra begynnelsen av 1900-tallet, sto på Londons østkant fra oktober 1993 til januar 1994. Verket bidro til at Whiteread i 1993 ble den første kvinnen som fikk Turner-prisen og fanget oppmerksomheten til medier verden over da utstillingsperioden kom samtidig med en stor debatt i Storbritannia om sosialboliger (etter Thatcher-regjeringens beslutning om å la beboerne kjøpe boligene) og den private kapitalens invasjon av byrommene.

(…)

Forrige sak

Prisen på det uvurderlige

Neste sak

Sommer uten sladd

Andre saker om Kunst

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.