Brasils skjeve kompass

Det brasilianske ukemagasinet Veja er det mest innflytelsesrike i Latin-Amerika. Brasils selvproklamerte «etiske kompass» er nå involvert i en korrupsjonsskandale.

For å få et inntrykk av det brasilianske ukemagasinet Veja («Se») kan man lese de noe monotont entusiastiske leserbrevene: «Et fyrtårn som lyser opp vår politiske verdens tårehav», «ikke bare et kompass, men også en pålitelig og kompetent kilde», en publikasjon som er «fri, modig og besatt på å søke sannheten».1 Eller man kan bla i det.

Veja er det mest innflytelsesrike magasinet i Latin-Amerika, med 925 000 abonnenter og et totalopplag på 1 200 000 eksemplarer. Tre fjerdedeler av leserne tilhører de tolv prosent rikeste brasilianere. Et samfunnslag som ikke irriterer seg altfor mye over det heller konservative verdenssynet. «Panorama»-seksjonen byr regelmessig på bilder av og sitater fra offentlige menn og kvinner. De dresskledde mennene forteller leserne hva de interesserer seg for politisk, de påfallende lettkledde kvinnene bekymrer seg for vekta og appelsinhud på lårene. Både før og etter er det store sjanser for å komme over annonser, som i snitt fyller over 70 av magasinets 144 sider. 7. november 2012 var det 16 sider med reklame for selskapet Procter & Gamble på rekke og rad! (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Uten hensyn til politisk risiko

Default thumbnail
Neste sak

Hodepine for India

Andre saker om Latin-Amerika

Hvem eier Amazonas?

Ideen om klimaintervensjon for å hindre at den brasilianske presidenten overlater regnskogen

0 kr 0